Kunderne gider ikke betale

Det er åbenbart mindre vigtigt hvordan du få fingre i indholdet, og hvor meget dine øjne og ører skal betale for at komme derhen.

Streaming er og bliver “for dyrt”, ser forbrugerne ud til at mene.

Dette – måske – fordi de er begyndt at bruge streamtjenesterne som en slags “TV kanaler”, hvor de ikke længere zapper mellem TV2 og DR1, men derimod mellem hele streamtjenester, og dermed – i princippet – mellem de nyheder de finder på forsiden.

Derfor er forbrugerne stadig mere parate til en fremtid med “AVoD”, der er den – helt eller delvist – reklame finansierede version af “SVoD”, eller “streaming”, som de fleste kalder SVoD.

AVoD er i den forbindelse der hvor udviklingen forventes at tage fart, over de næste par år.

Du skal lige forbi reklamerne – hvorefter du kan lære at bokse, som i dette tilfælde med AVoD der også kan købes som SVoD

Frem til 2027, er forventningen i hvert fald at dem der står bag AVoD, kommer til at tjene dobbelt så mange penge, som idag, og at forbrugerne derfor kommer til at se på og lytte til, en bunke reklamer i den forbindelse.

Nyeste tal, ser ud til at mene at omsætningen fordelt på de 13 mest udviklede SVoD lande, kommer til at stige med 1 milliard dollars.

Omsætningen der allerede i dag er oppe på den gode side af 33 milliarder dollars global, forventes i den forbindelse at vokse til 70 milliarder dollars i 2027.

Læs også  Disney+ på vej i renskuret AVoD version

Og selv om at det lyder voldsomt, er det såmænd intet i forhold til hvad der tidligere blev tjent og omsat på “almindeligt” reklame baseret TV.

Digital TV Research, vurderer videre at forretningen AVoD, kaster et voksende overskud af sig, frem til 2027, med USA i spidsen.

Simon Murray, principal analyst at Digital TV Research, forklarer:

 -US AVoD will grow by $19 billion to $31 billion by 2027 – remaining the largest country by far. The US has the world’s most sophisticated advertising industry by some distance, plus AVoD choice is greater in the US than anywhere else. The US will account for 46 per cent of the global total by 2027, up from 39 per cent in 2021, slutter han.

Forventningen er at blandt andet Netflix og Disney Plus er på vej med reklamebaserede versioner af deres tjenester, netop for at være på forkant med forbrugernes stadig mere udtalte utilfredhed med priserne på det indhold der stadig koster nærmest intet i forhold til adgang til lineært indhold.