SVoD streaming flader ud

Svenskerne har netop målt på vanerne i forhold til streaming.

Og selv om at statistik er noget værre noget, kunne en del tyde på at såkaldt betalt streaming, altså SVoD, er stagnerende, mens AVoD fortsat formodes at vokse.

Tallene er fortsat pæne – i Sverige – da mere end 60 procent af de svenske husstande nu er streaming kunder.

Detaljen er bare ud til at være at væksten er gået i stå, hvilket den så måske også er her i landet.

Det svenske og vores hjemlige marked er nemlig – som regel – pænt identiske, hvorfor man også godt kunne forestille sig at de sidste +10 års vækst på SVoD nu stagnere (også herhjemme ).

Mediavision can now conclude that the number of subscribing households has remained essentially unchanged over the past 12 months. Growth in “stacking” is also diminishing, i.e., number of subscriptions per paying household. Hence, there are several factors that indicate that the Swedish SVOD market has reached maturity. Simultaneously, advertising supported streaming services are now being launched on a broad scale. Mediavision believes that consumer’s appetite for free services is likely to increase henceforth.

Den typiske streamer gider ikke længere betale for SVoD tjenesterne og tjekker derfor AVoD ud

Mediavision der har kigget på tallene i nabolandet, vurderer derfor at streaming nu er blevet “voksen”, hvorfor de – omkring 4 procent flere husstande der købte adgang til en eller flere streamtjenester er en – nærmest – uinteressant udvikling, der derfor nærmest kan ignoreres.

Læs også  Disney skubber Netflix ud af markedet

Streaming har dog ellers godt fat i svenskerne.

En hver husstand, der streamer, bruger nu – omkring – 220 svenske kroner om månenden, hvilket er “lidt mere end” 2 tjenester, men altså ikke 3.

Mediavision vurdering i den forbindelse er at streaming ikke rigtigt bliver meget større i Sverige, og at forbrugerne allerede er begyndt at kigge efter den næste trend, der – formodetligt – er AVoD, eventuelt suppleret med FAST TV, der allerede nu bliver “bundlet” så forbrugerne både skal se på reklamerne når de streamer og når de ser TV.

CEO Marie Nilsson, siger:

 -For some time now, we have seen the Swedish market for SVoD services approaching maturity and during Q1 2022, the signs have become increasingly obvious, starter hun og fortsætter.

 -Several player are now speaking about shifting strategies, and ad-funded services are expected to boost in the coming years.

Hun fortsætter.

 -Especially two cases come to mind; Disney’s plan to add an advertising financed tier to Disney Plus and Netflix’s shift in attitude towards advertising following its latest quarterly report. In addition, the launch of services like Pluto TV is likely to spur this development, slutter hun, og henviser til at Pluto TV netop har åbnet dørene i denne uge.

Læs også  Flere klipper kablerne i USA

Der findes ikke lignende analyser er i landet.

Sikkert er det dog at forbrugerne ser ud til at bruge fra 7 minutter til 11 minutter dagligt på alt fra Viaplay til DRTV og Netflix.

Og omkring halvdelen på Disney+ og Discovery+, der nu er lige populære mens HBOMax oplever en marginalt lavere opmærksomhed