Streamerne reagerer heftigt på medieforliget

Viaplay Group er som vi er orienteret den første streamer – efter statsejede TV2 – der er pointerer at de på ingen måde er tilfredse med udsigten til at skulle til at oplyse deres brutto omsætning her i landet, suppleret med en slags rocker-bøde på 60-90 millioner kroner om året, som forbrugerne alligevel kommer til at betale.

Størrelsen, der i mange år nu har investeret i millioner at kroner, årligt i dansk film og TV serie produktion, spenderer allerede idag flere års DFI budget, alene på at talent udvikle og på at producere indhold, hvilket de nu skal straffes for.

Derfor er det svært at se President og CEO for Viaplay Group Anders Jensen’s stilfærdige kommentarer til stream-skatten, som første trin på den raket.

Hvorfor producere indhold på et marked der – helt grundliggende – ikke ønsker at vi er der.

Anders Jensen bruger i den forbindelse hans egen konto på linkedIn, for at pointere hans egen og – potentielt – Viaplay Group’s holdning til udviklingen med 6 procent “skat” på alt streaming.

CEO’en forklarer blandt andet at Viaplay “love to produce content in Denmark”, nu hvor de danske marked er “a fantastic, creative market with some of the best talent to be found”.

Et gæt herfra er at priserne hos den enkelte streamer stiger med 20 kroner – har du tre tjenester er det 720 kroner i skat om året

Derfor undrer det – også – Viaplay at den danske regering er på vej til at “change this”, med medieforligets nye “streaming tax”.

Læs også  Mindre Barnaby siger EU

Som det næsten fremgår, er Viaplay Group ikke længere afvisende overfor at flytte både hele produktionen og måske hele omsætningen ud af landet.

Igen.

Forståeligt nok , nu hvor “1 million kunder” ( cirka ) koster 60-70 millioner kroner om året i afgift, hvilket er hvad både TV2 og Viaplay og YouSee kommer til at betale i afgifter.

Netflix, må formodes at have over 2 millioner kunder, hvorfor deres omkostning må formodes at ende på 120 til 140 millioner kroner i afgifter.

I alle tilfælde omkostninger, som streamerne – med sikkerhed – hælder direkte på forbrugerne, suppleret med lidt fortjeneste og alle omkostningerne til opkrævningerne.

Et gæt er at hver streamtjeneste stiger med – mindst – 20 kroner om måneden i det sekund afgifterne skal inddrives.

Trist at forbrugerne står foran at skulle bruge op imod 300 millioner kroner mere om året, alene på afgifter til dansk film og TV serie produktion, hvis de fortsat vil have adgang til – for eksempel – Netflix, TV2 Play, ViaPlay og YouSee TV & Film.

De andre tjenester kommer naturligvis også til at forlange penge af forbrugerne, der – kunne man formode – lynhurtigt bliver mindst lige så utilfredse med regeringens afgifter som streamerne er det.

Tilbage i Sverige, undrer Anders Jensen sig videre og kalder denne skat for “ill-considered” og “unnecessary” samt “misguided government intervention”, i et forsøg på at lade fremtiden betale for fortiden ( an attempt to preserve the past ).

Læs også  Europæisk PBS lover trusted news

Anders Jensen lukker i den forbindelse en smule op for den “internationale reaktion” og pointerer at en stream skat, uundgåeligt vil “lead to less investment in Danish TV” og – oplagt nok – “higher consumer prices”.

Viaplay, har med andre ord ingen planer om at betale så meget som 5 flade ører til medieforligets skat.

Det kommer kunderne til, hvilket – med stormskridt – får medieforliget til at ligne en dummebøde, til den del af befolkningen der streamer.

Viaplay Group pointerer at de allerede investerer “hundreds of millions of kroner in local Danish productions each year”.

Medieforliget betyder derfor at Viaplay er nødt til at “revise our plans because of this unnecessary tax”.

Viaplay forventer i samme omgang at samme udvikling bliver realiseret hos andre internationale eller globale streamere, der måske endda helt dropper at starte op her i landet, nu hvor det næsten koster 10 procent af omsætningen at komme igang.

Som President og CEO for Viaplay Group Anders Jensen forklarer det, er det danske marked med et slag “uinteressant” hvorfor hans virksomhed og “likley” alle andre streamere allerede nu er på vej mod mere velkomne markeder. (attractive markets ), hvor “investment is encouraged rather than taxed”.

Viaplay Group, vælger at “immediately implement further measures to control the costs of any Danish production we do, which will put pressure on the negotiations with producers and their associations”.

Læs også  Vi ser stadig mere og læser stadig mindre