Streamerne nu ligeså hurtige som broadcast

Vi erkender ikke at have set UEFA Champions League kampen mellem Liverpool og Real Madrid, hos størrelsen Tivify, der er en spansk streamtjeneste.

Det havde ellers været interessant, nu hvor de har taget en beslutning om at være lige så “hurtige” som broadcasterne.

Her taler vi naturligvis om latency, i den forstand at der jo stadig går et stykke tid fra at målet bliver scoret ude i den store verden, til det lander hjemme på TV skærmen.

Værst at alt, i den forbindelse, har streamere haft det problem at broadcasterne – indtil nu – har haft bedre teknik, der – hurtigere – kunne få signalerne igennem, systemet, så deres kunder altså så det enkelte mål, først.

Et kig tilbage på vores hjemlige marked, og de sidste par landskampe, understreger forskellen.

Her i landet er det heller ikke længere et “fælles folkebrøl”, når vores landsold scorer, men mere “spredte råb”, da seerne jo ikke se målet samtidig, på grund af de forskellige forsinkelser. ( latency )

Streaming ( blandt andet TV2 Play ) er nemlig heller ikke specielt hurtigt ude hos slutbrugerne her i landet.

Igen.

Det har Tivify besluttet sig for at ændre.

Lynhurtige sportsgrene som Ishockey er så hurtige at selv broadcasterne har det svært med latency her

Og – tænk nu hvis – at det lykkedes for dem i weekenden.

Så er der pludselig en grund mindre til at vælge lineært broadcast TV frem for streaming, der – i princippet – kunne ende med at være “tidligere fremme” end selv broadcast, der jo også lige skal forbi en masse servere før forbrugerne kan glæde sig over endnu et mål til landsholdet.

Læs også  Tiffen ND kan noget helt specielt

Lidt mere teknisk har Tivify valgt en løsning Ateme, konkret deres CMAF funktioner under deres TITAN løsning, der skulle have netop så kort latency, som den broadcastere maksimalt kan acceptere.

Årsagen til at Tivify overhovedet – potentielt – kan være lige så hurtigere som broadcasterne er det såkaldte CMAF, eller Common Media Application Format, som TITAN transcoder løsningen bruger.

Francisco Sáez, executive director of technology and founder, TVUP, siger: ( TVUP ejer Tivify, red. )

 -We had two challenging imperatives for the Champions League Final: the first was to reduce latency to broadcast levels; the second was to maintain high-quality images. With the high profile of the event, we could not afford to take risks. That is why we turned once again to Ateme. Many companies were claiming to achieve low latency, but Ateme was the only one to have done this at scale in a real-world deployment, slutter han og bliver suppleret af Cédric Pesier, sales manager – South Europe at Ateme.

Han siger:

 -For several years now, reducing latency has been the holy grail when delivering sports events. It’s exciting to see that this quest has finally succeeded, and we are proud to be part of that with TVUP, helping them deliver one of the biggest football matches on the planet to its subscribers. Finally, low-latency streaming is not just a proof of concept but a reality for viewers, slutter han.

Læs også  Mindre Barnaby siger EU