Bare send arkivet

I en tid hvor broadcastere – specielt PBS broadcastere – har stadig sværere ved at holde fast i deres seere, kan det undre at det ikke er broadcasterne der “nytænker” deres koncepter.

Som eksempel her i landet, har vi netop fået Pluto TV.

Og selv om at redaktionen ikke lige er i målgruppen, er vi da ikke i tvivl om at mange andre er.

Derfor kan undre at DR og TV2 ikke – i det mindste – overvejer at kaste sig ud i lignende “forsøg” på at tilbyde seerne de de åbenbart efterspørger.

Størrelsen Pluto TV, er morsom i den forbindelse.

De har nemlig insisteret på at FAST TV, der er kort for “Free ad-supported TV” har en fremtid, her de første otte år, hvor blot 16 millioner amerikanere kunne få øjnene i deres indhold.

Og ganske morsomt ( trist ?) er tiden altså nu, hvor Pluto TV’s såkaldte MAUs, eller  monthly active users, på de sidste to år er vokset til noget er ligner det dobbelte.

Altså mere end 30 millioner MAUs.

BBC har allerede taget fat i Fast TV markedet foreløbig med 4 tema kanaler

I den forbindelse er der flere eksperter, herunder Ariff Sidi, GM/chief product officer, fra Edgecast, der har kigget på om helt almindelige broadcastere ikke også kunne bruge den udvikling i deres forretning.

Og det kan de, mener han.

Det eneste broadcastere som DR og TV2 mangler for at kunne konkurrere med med størrelser som Pluto TV,. Roku, Amazon Fire TV, eller TiVo, er at der lige bliver etableret et par Fast TV kanaler, der – for eksempel – kunne være “Søren Ryge 24 timer i haven” ( sendt i døgndrift i en og samme sløjfe ).

Læs også  TV2 løber med hovedparten af fiktions seerne

Eller alle sæsoner af et eller flere af livsstilsformaterne, som tema kanal.

Det er i hvert fald det som Ariff Sidi taler om.

FAST TV kanalerne er nemlig ikke “kun” temakanaler.

Det er også platforme hvor der han findes et nyt publikum.

For eksempel dem, der aldrig nåede at få tændt for deres TV.

Altså dem under nu snart 35-40 år, og dem der har slukket, fordi det lineære indhold ikke opleves relevant.

Som Ariff Sidi er inde på det, er det jo ret svært for selv lokalt dominerende broadcastere som DR og TV2 at konkurrere med alverdens FAST TV tjenester, der nu er til at finde på alle elektronisk, herunder alt TCL, Samsung, LG, og Vizio, der er TV apparater.

Herhjemme har vi måske kun Samsung og LG.

Til gengæld er det sikkert også de to mest solgte mærker.

Ganske morsomt kalder eksperten lineært TV for en “lean-back experience without disruption”, der  ( derfor ?) har stadig mere svært ved at engagere.

Folk – selv dem der er meget glade for at se TV – har ikke længere tid til at tage et par timer ud dagens program, slappe af, og se en udsendelse det ville være lettere at spole igennem, eller som bare kørte som loop, eller som en del af en temakanal, der kun viser det seeren har tændt for.

Læs også  Skudt med hvad

discovery Plus, har allerede ( formodentligt i USA ) etableret sig som indholdsleverandør til diverse Fast TV kanaler.

Og dem der vil distribuere dem, får lov til det.

discovery er dog ikke ude for at hjælpe Fast TV markedet igang.

Nærmest tværtimod.

De bruger det til at brande eget “premium” indhold, som du kun kan opleve som Discovery+ kunde.

Fast TV, som koncept er altså meget mere end bare noget “farligt nyt noget”.

Det er – tæt på – at være en af de potentielt mest interessante tiltag som hjemlige broadcastere kunne overveje.

Som vi forstår det, er det ikke gang specielt udfordrende at tilbyde Fast kanaler.

De skal blot pakkes, som den enkelte broadacster ønsker det, distribueres via – for eksempel – “Edgecast Channel Scheduler” eller/og Syndication Publishing, der tager den derfra, og så ellers distribuerer indholdet ud i den store verden.

Igen.

Skulle formålet være af få “mange” til at se med, er det nok optimistisk.

Omvendt ville DR og TV2 pludselig være tilstede på platforme hvor dem der ikke længere ser TV, leder efter indhold.

Og selv om at reklamedelen af Fast TV markedet forventes at vokse til 30 milliarder dollars i 2024, er det nok ikke er hverken DR eller TV2 skal forvente at tjene deres penge.

Læs også  DR skal alligevel ikke spare 20 procent af budgettet

Ariff Sidi insisterer slutteligt på at mene at Fast TV, der jo er en række lineære TV kanaler som “oplevelse” minder om “konventionelt TV”, der jo netop er en lineær oplevelse.

Ganske som Fast TV også er det