Streaming lidt mere kortlagt

Størrelsen Koda der ellers kun kigger på vores musik forbrug, har sammen med de andre nordiske lande netop gennemført “The Polaris Nordic Digital Music Survey 2022”, der – skulle man tro – igen udelukkende kiggede på vores streamede musik forbrug i Norden.

Og den gør analysen som udgangspunkt også.

Det er bare ikke muligt at kigge på “musik streaming” uden også at kigge på “video streaming”.

Specielt ikke nu, hvor der er en masse koldt vand i den isspand musik miljøet netop har fået i hovedet.

Det er som eksempel kun 57 procent der streamer, mens “næsten alle” video streamer.

Samtidigt er Danmark det eneste land i Norden der ikke oplever en “betydelig” fremgang i forhold til musik tjenesterne.

Og så er stadig mere af danskernes musik forbrug, flyttet over på tjenester der – mere eller mindre – intet betaler til danske artister.

Slutteligt er streamtjenesterne vokset med 15 procent, mens musik tjenesterne ( altså dem som vi køber adgang til ) er blot vokset så lidt, at det nærmest intet betyder.

Vi streamer fortsat pænt meget PBS streaming – igen streamerne er mange og de har en plan

Koda’s forperson, Anna Lidell er ked og siger:

 -Den eneste tilnærmelsesvise fornuftige digitale indtægtskilde for de danske sangskrivere kommer fra abonnementstjenesterne. Det er derfor virkeligt dårlig nyt for musikskaberne, når antallet af danskere, der abonnerer på en musiktjeneste, er gået i stå. Alt peger på, at den manglende fremgang skyldes, at forbrugerne har adgang til alverdens musik for 0 kroner, hvilket er en meget stor forhindring for at skabe en bæredygtig og sund musikbranche for de sangskrivere, som har en afgørende betydning for, at en sang og dermed også at streamingtjenesterne bliver en succes, slutter hun.

Læs også  Ballade om Golden Globes 2021

Her lidt tal fra den netop gennemførte rapport.

57 procent af danskerne betaler for et musikstreamingabonnement.
(2020: 56 procent)

31 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste.
(2020: 34 procent).

60 procent af danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid foregår på gratis tjenester
(2020: 63 procent).

Dagligt bruger danskere 2,1 timer på musiklytning på de gratis tjenester 

(2020: 2 timer)

39 procent af de danske Spotify-brugere har brugt deres gratis- eller prøveversion.

85 procent af danskerne betaler for et video streaming abonnement.
(2020: 70 procent)

63 procent af de danskere, som abonnerer på en videostreamingtjeneste, har minimum to abonnementer.
(2020: 41 procent)

Netflix er den største tv/filmstreamingtjeneste i Danmark målt på antal af danskere, som abonnerer (58 procent), efterfulgt af TV 2 Play (43 procent) og Viaplay samt HBO Max (begge 34 procent).

Anna Lidell fortsætter:

 -Hvis musikbranchen vil finde inspiration til et mere bæredygtigt marked, skal vi blot kigge nærmere på videostreamingmarkedet. Her eksisterer der ikke gratis indhold, og det betyder ikke bare flere abonnenter, men ogsеå en mere sund konkurrence om prissætning af streaming produkterne. Det er måske utopi at tro, at musikbranchen kan opnå samme succes, men en ting er sikkert. Intet peger i retning af et musikstreamingmarked, som selv retter op på de markedsfejl, der tydeligvis eksisterer, og derfor skylder vi musikskaberne, at vi som branche sætter os sammen og kommer med vores bud på konkrete løsninger, som kan sikre mere rimelige indtægter fra musikstreaming, slutter hun.

Læs også  Er du til teknik er det i KB Hallen i år

Du kan finde hele rapporten her.

https://www.koda.dk/media/225278/digital-music-in-the-nordics-2022_report.pdf