Danske medier har en pointe på Folkemødet 2022

Midt i en tid hvor politikerne ser ud til at have glemt alle vælgere under 45 år, tager danske medier fat i det problem.

Bevares.

Formodentligt mest for at få finger i nogle flere støttekroner, men alligevel.

Detaljen er nemlig at de unge bruger mere tid på TikTok, og absolut ingen tid på “Danske Medier” ( hverken organisationen eller deres output ).

Og det vil Danske Medier gerne diskutere.

De har derfor inviteret en masse gamle mennesker til at diskutere de unge, på det nært forestående på Folkemøde, der sikkert bliver sjov for alverdens etablerede debatører, politikere og journalister, der jo både bor på fint hotel når de nu kigger forbi, flyver derhen og i det hele taget nyder deres priviligerede – og dybt etablerede – tilværelse, mens de – for eksempel – diskuterer fremtid for et mediemiljø, der – for længst – er tabt bag netop så mange tweets og TikTok videoer, at det er svært at se en fremtid for “Danske Medier”.

Blandt de mange aktiviteter på Folkemødet er afstemningen om Dialogprisen

Altså med mindre at de får en masse kroner i støtte, til at blive ved med at gøre det samme, de har gjort de sidste 200 år.

Som Danske Medier skriver det, glæder de sig til at diskutere “nyhedskriterier”, “tillid”, “troværdige kilder” på de sociale medier, nu hvor SoMe er blevet ( de skriver bliver ??) “en væsentlig platform for unges mediebrug”.

Læs også  Emili og Mads får eget realityformat

Organisationen vurderer videre at “unges kilder til nyheder har ændret sig” og at “de traditionelle medier må ofte se sig overhalet i konkurrencen om unges opmærksomhed”.

Derfor ønsker Danske Medier at “diskutere”: Hvordan klæder vi de unge på til at navigere i en medievirkelighed, der er stadig mere foranderlig.

Derfor har de inviteret børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, ansvarshavende chefredaktør Karl Erik Stougaard fra Det Nordjyske Mediehus, indholdsdirektør Lotte Lindegaard, TV2 samt folkeskolelærer og uddannelseskonsulent Aslak Gottlieb, medieundervisning.dk, til at diskutere de 13 til 19 åriges “nyheds- og medieforbrug”.

For at have nogle tal, der overhovedet kan diskuteres, har Danske Medier hyret Kantar Gallup til at forestå en såkaldt kvalitativ analyse baseret på 250 unge der også er 13 til 19 år gamle.

Blandt de brændende spørgsmål, det er planen at svare på, eller i det mindste diskutere er:

Hvilke nyheder læser, ser og lytter de til? 

Fra hvilke kilder foretrækker de at få deres nyheder? 

I hvor høj grad er de kritiske overfor de nyhedshistorier, de møder? 

Alt sammen noget andre medier så ellers kan rapportere fra, når Danske Medier på Folkemødet præsenterer en dugfrisk undersøgelse af unges mediebrug.

Ikke nok med at Danske Medier har hyret Kantar Gallup, til at ringe 250 unge op, de kan også supplere med “Danskernes Brug af Nyhedsmedier 2022 (RUC), der ellers først kommer på gaden den 27. september. 

Læs også  Netflix skal investere 25 procent i Italien

Ordfører på selve arrangement er Administrerende direktør Mads Brandstrup.