Seertallene er faktisk stigende

Man skulle ikke tro at de 652.000 der så “Ingemann og Bornholm” i sidste uge, var mange seere.

Det var det dog.

Det var nemlig det største antal samlede seere, der så med, på noget tidspunkt i sidste uge.

Og nu hvor der var 133.000 færre seere der så “Uffe Ellemann-Jensen – det sidste ord”, ligeledes på TV2, løbe TV2s mest sete format altså fra alt og alle i sidste uge.

Kigger i den forbindelse på de sidste par år er uge 25 – med undtagelse af sidste år, hvor der var EM og op imod 2 millioner seere til en enkelt kamp – såmænd ikke nær så populær som i år.

Som eksempel var der kun 595.000 der så badehotellet i uge 25 i år 2020.

Tilbage i 2019, var der 501.000 der så “Sundhedsmagasinet” på DR1.

Vi erkender ikke lige at kunne huske dette program, fra mange andre.

Men nu hvor det var i opstarten af den globale pandemi, kunne man forestille sig at det mest handlede om at vaske hænder.

Dermed er de 652.000 seere der så “Ingemann og Bornholm”, altså lidt af en succeshistorie.

Noget TV2 – foresten – kan skrive hjem om i disse dage.

DRs meste sete format i sidste uge var “Hammerslag”, der havde 133.000 færre seere end “Ingemann og Bornholm”

TV2 er nemlig stukket totalt af fra DR1, i år.

TV2 har nemlig 54,4 procent af alt TV kiggeri, hvilket er voldsomt, og forøvrigt en voksende andel.

Læs også  Netflix går BARB i England

Og nu hvor hele DR er nede på 28,7 procent af seerne, kunne man sagtens forestille sig at de 71-72 procent af seerne der ikke længere bruger DR, begynder at undre sig over hvorfor de skal betale medielicens for et produkt, de ikke ønsker.

Kigger vi i den forbindelse tilbage på 2021, 2020 og 2019, danner der sig nemlig et klart og tydeligt billede af at DR ikke længere har seernes opmærksomhed.

Tilbage i uge 25 i 2019, var fordelingen af seerne nemlig 42,2 procent til TV2 og 36,3 procent, hvilket både er “næsten lige mange” – cirka – den samme andel af alle seerne, som idag.

DR og TV2 havde således 78,5 procent af TV seerne i uge 25 i året 2019.

I 2020, i samme uge stod den 44,9 mod 33,0 igen til TV2.

Omvendt var det stadig kun 77,9 procent af TV kiggeriet der foregik på DR og TV2.

Uge 25 sidste år, var specielt, da DR sendte hele EM mens TV2 valgte at sende noget andet.

Derfor var DR den mest populære broadcaster i denne uge sidste år.

Det var således 44,5 procent af alt TV kiggeri den uge, der foregik på DR.

TV2 var dog allerede ved at løbe permanent fra DR, der i 2021.

Læs også  Der manglede 150K seere

På trods at at DR sendte alle EM kampene, havde TV2 stadig 41,5 procent af TV kiggeriet.

Det var med andre ord andelen af alt TV kiggeri, der voksede. I den uge til 86 procent.

Her i uge 25 i 2022, ser tingene i den forbindelse ganske anderledes ud.

TV2 sidder nu på 54,4 procent af alle seerne, mens DR er nede på 28,7 procent.

Igen.

Andelen DR og TV2 henter af alle seerne ser ud til at være vokset.

Der var således i uge 25 i år, 83,1 procent af alle seerne der brugte alt deres TV tid med DR og TV2

Det er med andre ord ikke kun antallet af seere, der rent faktisk ser TV, der er svagt stigende.

Det er også andelen af det TV der bliver kigget.

DR og TV2 løber ganske enkelt med stadig flere seere, mens alle andre broadcastere, må nøjes med 5-10 procent af alt TV kiggeri, hvilket – igen – er væsentligt mindre end tidligere.