HBO Max og Discovery+ bliver til en enkelt platform

I løbet af 2023 kan alle der – for eksempel – køber adgang til HBO Max, fordi de interesserer sig for film og drama serier glæde sig over de mange timers reality, der tidligere boede til på Discovery+.

Ejerne af begge størrelser ser nemlig ud til at have fundet frem til at de kan tjene flere penge ved at fusionere de to tjenester uden at kunderne tænker særligt meget over at indholdet pludselig har ændret sig heftigt.

Udmeldingen om fusionen, der kom sent igår, som en del af et aktionær møde for HBO Max medejere, fik i den forbindelse ikke verdens bedste modtagelsen, da aktieværdien droppede med 11 procent et par timer senere.

Igen.

Snakken om fusionen, der – et eller andet sted – virker smart, bløder lidt op på reaktionenerne på ugens anden store “ikke udmelding” fra WarnerBros. Discovery der handlede om at HBO Max dropper en hel spillefilm, suppleret med at de har fjernet en række andre produktioner fra hylderne, uden at løfte sløret for hvorfor det sker.

Ikke overraskende er vurderingen at det hele, også den kommende fusion, handler om at specielt HBO er økonomisk udfordret, selv om at HBO Max og Discovery+, til sammen har 92,1 millioner stream kunder.

Læs også  HBO Max kommer alligevel

Et antal, der skulle være vokset med 1,7 millioner siden sidste kvartal.

Dog med det forbehold at HBO Max netop har mistet 300.000 kunder i USA og i Canada.

HBO Max producerer og streamer allerede reality som Fboy, der hjemme i USA er på vej ind i den næste sæson

Det hele handler i den forbindelse mest om netop USA og Canada.

Her har selveste Netflix nemlig også tabt kunder, mens Paramount+ – formodentligt sammen med Disney+ – er de eneste tjenester der har fået flere nye kunder. ( Disney løfter sløret i næste uge for hvordan det gik for dem i sidste kvartal. )

For mens Paramount+ har fået 3,7 millioner nye kunder, er der ingen – endnu – der ved om Disney+ har fået flere kunder end deres nuværende 138 millioner kunder.

Det ser med andre ord ud til at streamerne er på vej til at ændre deres tilgang til markedet.

Noget Chief Executive David Zaslav kunne forklare ved det netop afholdte “WarnerMedia strategy meet”.

Der sagde han:

 -Owning the content that really resonates with people is much more important than just having lots of content, startede han og fortsatte.

 -In other words, at a time when almost every piece of content ever made is available to consumers across any number of free and paid services, curation, quality and brand have never been more important, sluttede han.

Læs også  Netflix shopper løs

Der kan i den forbindelse ingen tvivl herske om at øvelsen med at kombinere HBO Max og Discovery+, bliver lidt af en udfordring.

Alene det at de to tjenester – til sammen – forventes at have 130 millioner kunder i 2025, forudsat at markedet ændrer sig ( hvilket det jo netop gør for tiden ) og det faktum at disse to tjenesters “indhold” er netop så forskelligt som det er, må formodes også at spille en væsentlig rolle.

Midt i det hele skal David Zaslav – forresten – spare 3 milliarder dollars årligt i omkostninger ( alene ?) på HBO Max og Warner’s aktiviteter generelt.

Det var – som eksempel – det der kostede ( streamtjenesten ) CNN+ livet for et par uger siden.

I kroner og ører, var forventningen at Warner Bros. Discovery skulle have tjent 11,8 milliarder dollars i sidste kvartal.

De netop offentliggjorte tal taler om en virkelighed hvor de “kun” tjente 9.83 milliarder dollars, hvilket formodentligt har været med til at få aktionærerne til at tro lidt mindre selskabets evne til at tjene penge.

Her en promo for Fboy der som pointeret er på vej ind i en ny sæson i USA

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.