Disney viser vejen for streamere

Nu hvor der endelig er kommet en dato for den første store streamer, der “åbnmer op” for deres AVoD platform, viser Disney+, hvordan streamerne kan skrue op for priserne, og så ellers håbe på at ingen bemærker den udvikling.

Og nu hvor det er i USA, det hele starter, viser Disney+ vejen for alle andre streamere, der også er på vej med AVoD, eller “reklame versioner” af deres streamtjenester.

Disney der åbner op for deres AVoD version, skruer nemlig prisen netop så heftigt op, at dem der ikke vil se reklamer, såmænd kommer til at betale “lige så meget” som dem der vælger at se med kun afbrudt af en absolut ureguleret mængde reklamer.

En udvikling der ikke er svær at forstå, nu hvor 221 million husstande har valgt at investere i tjenestens mange prequals og serie versioner af indhold kunderne allerede kender.

Planerne er i den forbindelse at reklame versionen af deres tjeneste – og nu taler vi kun USA – kommer til at koste det samme som den version der er reklamefri.

Der i december bliver den reklamefri version så 38 procent dyrere, hvilket formodentligt er den vildeste prisstigning siden streaming overhovedet blev opfundet.

Disney+ åbner op i Mellemøsten og i Afrika i disse dage

Igen.

Der er 221 millioner kunder, og en lancering i Afrika til at tabe kunder fra.

Læs også  DFI har talt med 2500 om deres film og serie forbrug

Så hvorfor ikke banke prisen heftigt op, og se hvad der sker.

De 221 millioner kunder er dog inklusiv deres Hulu og ESPN+ – i USA – kunder.

Omvendt er det sikkert så relativt få, at vi også her i Europa kan se frem til endog voldsomme prisstigninger.

Tjenesten koster idag 79 kroner om måneden.

En prisstigning på 38 procent vil – mindst – hæve prisen til 110 kroner.

Formodentligt lidt mere, da prisstigningerne jo er uden moms og lidt til.

Dermed er Disney+ på vej til at blive en pænt eksklusiv oplevelse for et par hundrede millioner kunder, der fra december skal til at betale voldsomt meget mere for absolut det samme produkt.

Disney+ forventer i den forbindelse ikke at tjenesten taber kunder.

Der er stadig langt op til en fuld TV pakke, hvilket ser ud til at være hvad prissætningen skal ses i forhold til.

Forventningerne er i stedet af tjenesten vokser.

Op til – noget der ligner – 245 millioner kunder, alene hos Disney+.

Tallet er dog blevet justeret en smule siden de optimistiske 260 millioner, der altså nu er “nede på” 245 af slagsen.

Det er ukendt hvornår Disney ruller deres reklame version af Disney+ ud i resten af verden.

Et gæt er når der er styr på kunderne i USA.

Læs også  Dato på Disney Plus

Og når det har vist sig at de ikke dropper tjenesten, bare fordi de hæver priserne så heftigt.

Disney+, er i den forbindelse nu større end Netflix, hvilket efter sigende skulle hænge sammen med at rigtigt mange gerne vil se serier som “Obi-Wan Kenobi” og “Ms. Marvel”.