Forbrugerne streamer videre

Lige ovre på den anden side er Øresund, finder den interesserede Mediavision, der er en svensk størrelse der “måler” udviklingen på streaming.

Og selv om at de mest kigger på det svenske marked, er vurderingen her i landet, at deres tal såmænd ligeså så godt kunne være fundet her i landet, nu hvor Sverige og Danmark minder en del om hinanden på streaming området.

I den forbindelse har Mediavision kigget lidt på om forbrugerne begynder at droppe deres streaming abo, nu hvor der er gået inflation i alt.

Og det ser ikke ud til at være tilfældet.

Hele andet kvartal, altså fra april og frem til sommerferien, burde (?) streaming markedet – også – være blevet påvirket af den generelle udvikling, hvor alt bliver dyrere, helt uden grund.

Analysen viser bare at det ikke er tilfældet.

Apple TV er en af de mindre kendte streamere der – formodentligt – ikke tilbyder nok volumen til at den typiske streamkunde

Forbrugere, konkret husstande med flere eller ligefrem mange streaming pakker i husstanden, har ingen planer om at droppe deres pakker.

De betaler fortsat med stor glæde de 99 eller 129 kroner det koster om måneden at se alt hvad den enkelte streamer nu ellers tilbyder.

Modsat resten af markedet, er udviklingen på streaming området – i følge Mediavision – fortsat positiv, og dermed voksende.

Der er simpelthen flere nye kunder til streaming tjenesterne, modsat kabel TV og konventionelt flow TV, der fortsat bløder kunder som aldrig før.

Læs også  PTZ er det nye orange

Det er således voldsomme 61procent af alle svenske husstande der nu – mindst – har købt adgang til en enkelt tjeneste som Viaplay, Cmore eller Netflix.

Og nu hvor det er en stigning på 5 procent målt i forhold til året før, tyder en del på at også Sverige nu snart kan se tilbage på en fjern fortid, hvor befolkningen brugte mere tid på at streame end på at se lineært TV.

En udvikling der allerede er nået til USA.

Tilbage i Sverige – der ærligt talt sagtens kunne være det danske marked – vokser stream markedet stabilt, suppleret med at stadig flere husstande begynder at “stacke”, der er amerikansk for at stadig flere husstande nu har købt adgang til flere streamtjenester.

Mediavision vurderer i den forbindelse at alle de ( 61 procent af landets husstande ) nu i snit har adgang til 2,2 tjenester, hvilket er 600.000 nye abo aftaler på 12 måneder.

Måske ikke voldsomt mange nye kunder.

Men altså nok til at selv de mest fanatiske fortalere for lineært TV, nu har revet alt deres hår af hovedet.

Mediavision har som en sjov øvelse kigget på udviklingen under den sidste finanskrise, tilbage i 2008 – 2009, hvor betalings TV også voksede.

Det ligner med andre ord en trend at pressede forbrugere bare køber endnu en streamtjeneste og håber på at det hele bliver bedre næste sommer.

Læs også  Stream markedet flader ud

Marie Nilsson, CEO at Mediavision, forklarer:

 -Contrary to what many gloomy headlines have warned about in recent times, Mediavision’s analysis shows that households value their streaming subscriptions highly. They don’t seem to be prepared to cut back on that expenditure at the moment, starter hun og fortsætter.

 -Nor do we see any signs of that when considering the households’ future purchase plans and possibly deteriorated finances. On the contrary, our figures show that households plan to acquire even more streaming services. Growth is expected to be driven primarily by existing streaming households that acquire more services. The situation could of course become worse, but as it looks right now, it is not primarily streaming services that are threatened by deteriorating household finances, slutter hun.