Det koster lidt penge af vokse

TV2 har netop lufte tallene for første halvdel af 2022.

Og de ser gode ud.

Der bliver tjent flere penge, end før og DR får nu så meget baghjul at det er pinligt.

Det koster dog at være en succes.

Derfor kan TV2 notere sig at det har kostet en del at løbe med seerne.

Det har således kostet TV2 17 procent mere at tjene 8 procent mere end året før.

Tallene dækker omvendt over at der er blevet investeret en hulens masse i indhold, der – som bekendt – har resulteret i netop så mange flere seere, at tallene nærmest er “kedelige” i forhold til virkeligheden.

TV2 har nu så stor en andel af af seerne af deres kanaler vokser når alle andre taber seere

Igen.

TV2 vil som bekendt også tjene penge.

Så nu hvor de kun har tjent omkring 168 milloner kroner på årets første seks måneder, hvilket er en “tilbagegang i omsætning” på 117 millioner kroner, er det ikke fordi de ikke har tjent penge, men derimod fordi de “fortsat eksekverer på 2025-strategien”.

Omvendt skulle Nent jo også lige have 430 millioner kroner.

Så at der overhovedet er blevet tjent nogle penge, er vel bare positivt.

TV2 lover uanset dette at de “som lovet” kommer til at tjene 275-325 millioner kroner her i 2022.

Administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen er glad og siger:

Læs også  #SwitchToStandard

 -Danskerne søger fortsat i høj grad mod vores nyheder, sport og programindhold på tværs af platforme, og det glæder mig, at vores danske public service-indhold er i høj kurs. Det er forudsætningen for, at vi i første halvår har kunnet løfte vores omsætning i et udfordret marked og skabe luft til yderligere investeringer i indhold og digital udvikling, starter hun og fortsætter.

 -Selvom vi også ser resultater af vores investeringer på den korte bane, er der tale om en langsigtet strategi, der baner vejen for væksten i den digitale forretning nu, mens vi har muligheden for det. For konkurrencen bliver hele tiden mere intensiv – både fra tech-giganterne, der tager en stor del af den digitale annonceomsætning, og fra de store internationale streamingkonkurrenter på indholdssiden, slutter hun.

Som tidligere er salget af TV reklamer dalende.

Om det siger Anne Engdal Stig Christensen: 

 -Antallet af husstande med en tv-pakke er fortsat faldende, og derfor er det helt afgørende, at Play-forretningen vokser, så vi sikrer TV2s samlede gennemslagskraft. Det vil kræve fortsatte investeringer, stram omkostningsstyring og ikke mindst en kæmpe indsats på tværs af TV2 at indfri vores ambitiøse mål om 1,3 millioner Play-abonnementer i 2025. Derfor er der også grund til at glæde sig over halvårsresultatet, der viser, at vi er på rette vej, slutter hun.

Læs også  Seertallene rasler ned

Den samlede “TV sening” er ydermere faldet.

Dette halv år med brutale 5 procent, uden dette dog har påvirket TV2.

Det er kun gået ud over alle andre.

TV2 har i stedet hævet deres markedsandel til 69 minutter, hvilket er en “stigning på 5 procent i forhold til første halvår 2021”, hvilket giver alle TV2 kanalerne en seerandel på 53,2 procent.

Det er muligt at læse de konkrete tal her.