Det bliver nok ikke bedre

Seerne er og bliver væk.

Sidste uges livsstils formater, der nu igen har overtaget programfladerne, og som derfor dominerer har  – endnu en gang  – tabt pusten.

Hvor der sidste år i uge 34 var 693.000 der valgte at se “Alle mod 1”, er der i år 502.000 der ser med.

Formatet er dog ikke det mest sete. ( i sidste uge )

Det var derimod “Jo færre jo bedre”, der omvendt ikke kom op på flere end 545.000 seere.

Jamen tænker enkelte sikkert.

Det er jo ikke de konsoliderede tal.

Nej det er korrekt.

Måske er seerne vitterligt klar til PrimeTime med ham her

Omvendt havde “Når arven splitter os” altså kun 564.000 seere ( 521.000 før konsolidering ) efter at seerne er blevet såkaldt “konsolideret”, og deres forskudte TV kiggeri er medregnet.

Det går med andre ord pænt elendigt for dansk TV, for tiden.

Seerne er der nu – cirka – 200.000 færre af end i 2021, her i opstarten på et efterår, der jo ellers burde få seerne tilbage til skærmen, reklamerne og alt det der hygge som TV – åbenbart – ikke længere kan tilbyde.

Sidste uges mest sete format, “Jo færre jo bedre”, havde – målt i forhold til “katastrofeåret 2021” 217.000 færre seere, eller netop så mange procent færre seere at selv elendige købmænd nu kan regne sig frem til at seerne har opgivet at se med.

Læs også  Streaming eksploderede i USA i 2020

Om det så handler om at der er andre og bedre tilbud hos streamerne, eller – som vi gætter på – “en grundliggende ændring af seervanerne”, kan vi jo alle kun gætte på.

Noget TV producenter som bekendt gjorde i sidste uge, hvor de blandt andet kiggede på hvordan dem der opfandt “Pose”,”I May Destroy You” og “Squid Game” fik succes med deres ( niche ) formater.

En kommentar herfra, er at der da vist ikke er et eneste af disse formater, der kan “måle sig med” “Landmand søger kærlighed”  eller “Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed”, der var sidste uges mest sete formater på TV.

Sidste års absolut mest sete format i uge 34 “Gift ved første blik” der havde flotte 762.000 seere, havde i sidste uge 325.000 seere, hvilket – på den kedelige måde – understreger at formater der taber væsentligt mere end halvdelen af deres seere fra sæson til sæson, stadig er er de sikre våben hos broadcasterne i deres kamp for at få seerne tilbage.

Igen.

Det kan selvfølgelig være at seerne kommer igen, hvis DR begynder at sende farverigt TV fra de vilde 80ere – som Pose – hvor der blev eksperimenteret voldsomt meget mere end Spies gjorde, der stadig kun henter 472.000 seere hen til skærmen på trods af at program omtalen nærmest lovede fuldbyrdet sex mellem en gammel mand og purunge kvinde.

Læs også  Jo jo flere ser Badehotellet

Eller tænk hvis TV2 sendte en serie fra det komplicerede sind som den ledende rolle i “I May Destroy You” har i et moderne London, der bruger en god del af hendes tid på den farvede og multietniske “raver scene”.

Et gæt er at den serie heller ikke fungerer hos kerneseerne hos den broadcaster.

Har TV så tabt, kunne man fristes til at spørge.

Det ser ikke ud til at være tilfældet.

Kristeligt dagblad har nemlig svaret på det spørgsmål i deres leder i dag.

I stedet for at græde over at seerne er væk, skal man i stedet “ikke længere” fokusere på seertallene.

Ideen er mest til DR, der er nede på at blive brugt så lidt at hele DR er mindre end halvt så populær som TV2, der – som det fremgår af ugens seertal – såmænd heller ikke fanger seerne som de gjorde engang.

Herunder et par promoer for de formater som TV branchen ser ud til at diskutere som en – potentiel redning – af markedet.