CyanViews RIO går Live på IBC2022

Går du og spekulerer over hvordan du kan få en masse forskellige kameraer til at fungere i en multikamera produktion, uden at de – alle – skal være på fiber, er CyanView endnu en gang på vej med en ny løsning, der netop kan håndtere denne udfordring.

Som vi forstår det, har de af flere omgange været ude med løsninger der “virker” men som – desværre – var lidt for langhårede til at bruge ude i virkeligheden.

Det skulle “RIO Live solution”, hvilket ser ud til at blive understreget af at løsningen blev “Product of the Year” på forårets NAB2022.

Hvad er det så RIO Live kan.

Jo det er såmænd pænt simpelt.

Den kan monteres på et kamera, hvor det så giver adgang til alle CCU funktioner i en række “D-Cinema cameras, camcorders and mirrorless cameras” der derfor kan bruges i multi kamera set ups, der ikke baserer sig på broadcast kameraer.

De mange “små” kameraer, der – som regel – sjældent eller aldrig har været tænkt som del af “multi kamera live produktioner”, kan dermed pludselig bruges, og – til en hvis grad – styres fra en “OB vogn”, eller et tilstødende rum, hvor teknikken holder til, mens der er  koncert, bliver spillet teater, eller bare performet.

Læs også  Grass Valley glæder sig til NAB2019
Her – gætter vi på – kan Rio Live både styre kamera og optik samt levere tally hvis relevant

CyanView ser ud til at have kigget på andet end kameraerne i denne omgang.

Derfor kan systemet nu også håndtere de store “D-Cinema cameras with PL zooms”, ganske som systemet kan håndtere 3D LUTs på tværs af kameraer eller platforme.

Og så er der endelig kommet fuldt kontrol af “zoom lenses” og “lens motors” i Rio.

Herunder fuld kontrol af diverse B4 box optikker og en række PL zooms, der er født med “Cine Servo”.

Noget der gælder både Canons Cine Zooms og Fujinon Cabrio’s.

Det er slutteligt også muligt at styre C-Motion, Chrosziel og Tilta motorer, hvilket – i princippet – betyder at du nu også kan bruge “foto optikker” i prodiuktionen.

Og styre disse fra en “CCU”.

Der er slutteligt en del “gimbal control”, hvilket – igen i princippet – åbner op for at gimbals kan styres “remote” eller at dele af funktionerne kan styres af en assistent.

RIO Live kan slutteligt levere systemets tally, så det er muligt at se hvornår det enkelte kamera er klippet ud.

Folk der selv har rodet med lignende systemer kan se frem til at Rio kan håndtere protokoller som TSL og GPIO, ganske som der er support for Atem, Tricaster og Vmix.

Dermed er det nye RIO Live system pænt meget mere end bare “shading” eller CCU arbejde.

Læs også  Godt Open Broadcast Systems nyt

Specielt de features der handler om 3D LUT, betyder at det nu er muligt at “præ-grade” alle kameraer med et LUT der – for eksempel – er skabt i en “Flanders Box-IO”, i en “AJA ColorBox” eller med CyanViews egen VP4, der – i princippet – burde betyde at alle kameraer ser ens ud.

Igen noget der kan tjekkes hjemmefra, flere dage før koncerten.

Så det hurtige “load in” blot betyder netop dette.

Altså at der læsses udstyr ind, der er “forud indstillet” til at virke på venue.

Slutteligt kan systemet også starte optagelsen på alle kameraer.

Som altid med sådanne systemer er det – via en slags RCP håndtag – at lade en enkelt person håndtere hver sit kamera, eller route flere kameraer til hver RCP, hvis jobbet – undtagelses vist – skulle vise sig ikke er være vildt stresset.

CyanView har med andre ord fundet en måde at “remote styre” et utal af kameraer, der – sagtens – kan være på den samme produktion, men komme fra forskellige producenter.

Det hele styres blot efter den protokol der passer til kameraet, hvorefter alt kan lade sig gøre.

CyanView ser ud til at være blevet glade for den nye AJA ColorBox, der – mere eller mindre problemfrit – kan bruges sammen med en “RIO Live solution”, både til live HDR/SDR workflows, men også til “konventionelle” jobs, hvor HDR først bliver relevant senere.

Læs også  Projektorer løber fra LED skærme

ColorBox kan som eksempel – blandt andet – håndtere et ACES workflow, hvis det skulle vise sig at være relevant.

David Bourgeois, Founder and CEO of CyanView, siger:

 -The RIO Live provides so much creative potential for creative broadcast professionals, giving them absolute flexibility in their production setup, and allowing them to select cameras according to the benefits their attributes will bring, without having to worry about how they will be coordinated and controlled. Through the application of shading tools even when such functionality is not present in the camera itself, and with an incredibly easy and straightforward workflow and control system, the RIO Live is ideal for remote, distributed, live and cinematic multi-camera productions, slutter han.

Det skulle være muligt at se deres system på IBC2022.

Ellers kan du læse videre her.