Forbløffende lidt nyt hardware fra Sony

Der har de sidste par år været en større udvikling mod at de helt store producenter af hardware, satser stadig mere på software.

Sådan var det også i år, på det netop afholdte IBC2022.

Bevares,

Sony viste deres nye VENICE Extension System 2 frem, og deres FR7, der starter ved 20K Euro for løsningen til deres Venice 2 og 10K Euro til deres FR7.

Hvad Sony derimod havde meget mere lyst til at tale om, på IBC2022, var fremtiden.

En fremtid, hvor broadcast – grundliggende – forandres til at blive en slags – i hvert fald potentielt – lokalt optaget indhold, som de kære medarbejdere så ellers uploader til centrale servere, hvorefter det hele bliver klippet og sendt.

Igen.

Klipperiet kommer også til at foregå i skyen, hvorfor der heller ikke længere er nogen grund til de dyre adresser, broadcastere tidligere var så stolte af at have.

Udviklingen er for længst ankommet i udlandet.

Konkret taler vi naturligvis om Sony’s nye “Architecting the Future of Media” tanker, der – pænt konkret – netop handler om stadig mere de-centraliseret acquisition og tilsvarende de-centraliseret efter arbede.

Creator’s Cloud er formodentligt det tiltag der er mest relevant her i landet

Lidt mere præcist talte Sony om deres “Creator’s Cloud”, deres “Networked Live” og endelig deres “Connected Content Acquisition” ideer, der alle har det til fælles at de kræver en Sony Cloud løsning.

Som Olivier Bovis, der er Head of Media Solutions for Sony Europe, forklarer det:

Læs også  High end Oscar workflow

 -Når vi ser ind i fremtiden for indhold og underholdning, og tager højde for de seneste års eksplosive vækst af og efterspørgsel på kanaler, står det klart, at vi er nødt til at bevæge os væk fra universale produkter og i stedet fokusere på en strategi, der er baseret på byggeklodser. En strategi, hvor vi hos Sony introducerer økosystemer, der er ekstremt modulære i hvert led i produktionskæden, starter han og fortsætter.

 -Denne modulopbygning er central for at sikre, at kunderne kan opnå deres mål, både inden for forretning og bæredygtighed, slutter han.

Hvad er “Creators’ Cloud”, “Networked Live” og “Connected Content Acquisition”, så for tre størrelser.

Creators’ Cloud, er – i følge Sony – et “økosystem med cloud-værktøjer, tjenester og integrationspunkter, der er skabt med sikkerhed for øje, brugeren i centrum og fokus på skalerbarhed”.

Creators’ Cloud kombinerer således Ci og C3 med M2 Live og A2 Production der handler om automatisering, til en stor pakke, der kan tilkøbes enkelt elementer fra, løbende.

Og mens “Creators’ Cloud” mest er tiltænkt en slags ENG produktion med kameraer som PXW-Z750, PXW-Z450 eller PXW-Z400, samt PXW-Z280 eller FX9, der alle kan uploade til C3 Portalen, der som pointeret er en del af Creators’ Cloud konceptet. 

Når den enkelte kunde så ellers uploader eller streamer live til et af de tools der findes i Creators’ Cloud, kan en de-central produktions facilitet så ellers viderebehandle, eller bare sende det som det enkelte kamera ser.

Læs også  5tons 3D på scenen

Der kan ( formodentligt ) også bare ligges lidt grafik på, suppleres med journalister der forklarer seerne hvad de ser og alt det der, i en stor pakke, der – i princippet – kan klares hjemmefra, bare der bliver brugt nok chroma key.

Seerne kan som bekendt ikke se forskel på den ene og den anden dør.

Dem der så bliver lidt mere rutinerede i den pakke, kan opgradere med A2 Production, der blandt meget andet kan automatisere filredigering, administration og distribution.

Det hele foregår som altid i Ci Media Cloud’en, der bare nu kan tilkøbes i mindre pakker ( som vi forstår det ) da mange jo ikke har brug for de komplekse “medieadministrations” og “samarbejds tjenester” de fulde pakker tilbyder.

Sidste nye produkt, Sony’s M2 løsning, er – i princippet – en kanal “in a box”, bare mere “modulær”.

Konceptet med M2, er nemlig at dem der hopper på kan producere Multipoint til Multipoint Live produktion, hvor der enten produceres til flere samtidige outputs, til forskellige kunder eller – som en nyhed – som flere TV kanaler, der – for eksempel – kunne være de nu kendte multi-kamera feeds fra “Big Brother”, eller andre reality formater.

Bedst af alt er M2 Live rent faktisk så avanceret at hvis det i stedet er sport der produceres på bemandede kameraer, er der indbygget Tally, der – som bekendt – betyder at den enkelte operatør kan se om hendes kamera er “på”, eller ej.

Læs også  Sony tilbage på BSC Expo

Igen.

Altid et problem, i de situationer, hvor “World Feed” producerer ovenpå den lokale produktion.

Som altid i sådanne situationer har fotograferne for længst vænnet sig til at de er på 110 procent, og at de ikke skal ud og fiske efter billeder før de bliver bedt – udtrykkeligt – om det.

Som vi forstår det, har Sony allerede suppleret deres “Creators’ Cloud”, “Networked Live” og “Connected Content Acquisition” koncepter med et udvidet samarbejde med Nevion, der leverer deres Federated Orchestration i VideoIPath-netværksløsningen.

Sony kunne ydermere også løfte sløret for at deres , der ydermere har resulteret i at deres high end “CCU’er” ( IP boksene ) HDCE-TX30 og HDCE-TX50, nu kan streame/distribuere i JPEG XS der efterlever SMPTE ST2110-22 standarden. 

Dermed er at det altså muligt at distribuere direkte fra et kamera til hele verden på de eksisterende distributions netværk.

Uden at vide det, er vi pænt sikre på at hele Cloud konceptet spiller fint med deres nye FR7 system, der retteligt hedder ILME-FR7.

Her lidt videoer om koncepterne

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.