Streaming i USA når nye rekorder

I takt med at kabel TV performer stadig dårligere i USA, er analytikerne begyndt at kigge på, hvor seerne så er henne.

Og selv om at det ikke kan overraske, streamer de.

Hvad der i den forbindelse er overraskende, er hvor stort en del af deres samlede medieforbrug, der nu er netop “streaming”.

Seerne – i USA – har ikke kun taget streaming til sig.

De har accepteret at “streaming” er det nye Orange, og at flow TV, derfor må træde i baggrunden.

I konkrete tal,  løb streaming derfor i august- i USA – med voldsomme 35 procent af det samlede “TV forbrug”.

Tallet der kommer fra Nielsen, der har regnet på det hele til deres nyeste “The Gauge” rapport, der kigger på forbrug og ændrede TV vaner, er – ikke overraskende – overraskede over udviklingen.

Her i landet, hvor TV2 hersker både på streaming og flow TV, er vi til sammenligning kun nået op på at – i omegnen af – 16 procent af det samlede TV/streaming forbrug er streaming.

Alle de store platforme forsøger sig i øjeblikket med højformat’s indhold, nu hvor TikTok er blevet så populær

DR der nu bliver brugt i omegnen af halvt så meget som TV2, er omvendt oppe på 30 procent, hvilket – kunne man gætte på  – hænger sammen med et ekstremt lavt flow TV forbrug, og et stabilt ( ikke voksende ) streaming/forskudt TV forbrug, på DRTV.

Læs også  De sejeste seje banker snart din dør ned

Sådan er det som bekendt ikke i USA.

Her er alle premiererne, alt det nye og alt det eksklusive kun til at finde på streaming platformene.

Og nu hvor kunderne – åbenbart – efterspørger nyt indhold i stedet for klassiske TV shows, der også var populære i 1967, løber streaming snart fra alt og alle i USA.

Som Nielsen vurderer det, er de 35 procent af “TV kiggeriet” i USA i august, der foregik som streaming ikke kunu en ny rekord.

Det er også en trend, der nu er netop så stabil at den ikke er kommet for at blive.

Den kommer nok snart til at overhale flow TV, som vi kender det.

Broadcast gik i den forbindelse også frem, hvilket skal ses i forhold til “kabel TV”, der nu er blevet overhalet – permanent – af streaming.

Der var således kun 34,5 procent kiggeri på kabel TV, mens broadcast nået helt op på at 22,1 procent kiggede på live TV.

At broacast gik frem i USA, er i den forbindelse også relevant.

Selv her i landet, hvor det ugentligt minutforbrug har været – pænt stabilt – på både TV2 flow ( svagt voksende ) og streaming ( stabilt ), mens DR er gået en smule ned fra 291 minutters TV om ugen, til 243 i uge 36.

Læs også  Disney+ går amok med alt

Broadcast i USA er nemlig droppet, lidt men sikkert hver eneste måned siden janaur 2022, modsat her i landet, hvor TV2 altså er gået en – lille – smule frem, mens DR har tabt pænt meget.

Igen.

Broadcast i 2021 voksede som bekendt sidste år, på grund af Corona og andre faktorer.

En vækst der – igen her i landet – nu er væk.

Nielsen kan ydermere pointere at USA’s kabel TV og TV marked generelt – ganske som vores hjemlige – er påvirket af begivenheder som Tour De France og andre store begivenheder.

Som eksempel kunne man godt forestille sig at TV2 vokser i uge 43 hvor der – vist nok – igen er Cancer uge.

Den store forskel på vores marked og USA, er og bliver at streamere som HBO Max og Netflix rent faktisk bliver brugt.

HBO voksede således vilde 13,7 procent alene i august.

Og nu hvor det var der der var premiere på “House of the Dragon”, vurderer Nielsen videre at det var – en del af – årsagen til væksten i streaming i USA i august.

Netflix gik lidt ned, nu hvor “Stranger Things” ikke længere hitter, mens YouTube i USA nu er lige så populær som.

Formodentligt delvist fordi YouTube TV er blevet iutroligt populært i USA.

Læs også  X Factor storhitter fortsat

Lineær streaming, der – i princippet – er live TV, nu bare som stream, er – i USA – stadig nede på nærmest ingenting, konkret 4,2 når alle tilbud medregnes.

Det er ukendt hvor stor en del af streaming forbruget af DRTV og TV2 Play er live TV.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.