DR henter mange seere tidsforskudt

Så er ugens seertal endnu engang ude.

Og selv om at det ser bedre ud end i sommer, er det stadig ikke helt godt.

Broadcasterne har dog indrettet deres indhold til de faste kunder, hvilket ser ud til at resultere i pæne seertal.

Som eksempel var der 785.000 seere der så med, da der blev bagt på DR lørdag.

Tallet er ikke voldsomt, men stadig flotte nok til at “Den store bagedyst” var sidste uges mest sete format.

Noget der forresten også var tilfældet ugen før.

Eller rettere der var der 762.000 seere der kiggede med, hvilket – kunne man mene – betyder at formatet vokser lidt fra episode til den næste.

Det er sikkert også tilfældet.

Det er bare ikke der udviklingen skal ses.

De såkaldte konsoliderede tal, der er streaming ( tidsforskudt TV seening ) og flow TV lagt sammen, viser nemlig en pænt heftig udvikling i forhold til dem der ser mainstream TV tidsforskudt.

DRs nye drama serie om en mand der opfandt kunstige krøller til kvinder er det mest sete drama på DR i år 2022

Hvor TV2 – stort set – ikke henter flere seere, til deres mest populære formater, er det en helt anden historie med DR.

Her var der som pointeret 762.000 seere der i forrige uge så “Den store bagedyst” som flow TV.

Ugen efter, er tallet så ellers blevet regnet på, sammen med dem der så med tidsforskudt.

Læs også  DR får 300 millioner ekstra om året frem til 2025

Og pludselig var der 944.000 seere, hvilket – må formodes – at være tæt på en rekord for dette format.

I hvert fald her på det sidste, hvor seertallene har været vigende.

Noget tyder altså på at seerne gerne vil se med.

De har bare ikke altid tid til at være med på flow versionen.

Sidste uges næst meste tredjemest format, var “Carmen Curlers”, der dykker en smule med episode 2.

Der var nemlig 767.000 der så premieren som flow TV, mens der “kun” var 664.000 der så premieren på 2. episode som flow.

Der gemmer sig dog en del bag det første tal, da det netop er blevet kendt hvor mange der streamede første episode som tidsforskudt TV.

Og nu hvor det betyder at der konsolideret var 941.000 seere til episode 1 af “Carmen Curlers”, er denne serie om en mand der opfandt det krøllede hår på dåse, den mest sete dramatime på DR i år.

Måske endda også sidste år.

Altså bortset fra når DR sender Matador.

Så er der stadig flere seere.

TV2 oplever ikke helt samme medvind på streaming området.

I den forgangne uge, var det ellers Vild Med Dans der – endnu engang – stor hittede hos seerne.

Bevares,. der var – ganske få flere – der så “Den store Bagedyst”, men “VMD – afgørelsen” løb med flotte 671.000 seere.

Læs også  Kameraerne skal afsprittes

Formatet er dermed vokset – med omkring 50.000 seere – siden sidste uge, hvilket også må siges at være flot.

Det giver sig bare ikke udsalg på streaming “meteret” eller top tyve listen.

Forrige uges 621.000 seere blev nemlig “kun” til 668.000 seere konsolideret, hvilket – bevares – kunne tænkes at handle om at dem der ser med allerede ved hvem der vinder.

Et gæt er bare at det ikke afholder dem fra at blive underholdt.

Så 47.000 i stigning målt på både streaming og flow, er utroligt få nye seere.

Specielt nu hvor TV2 har i omegnen af 1. million betalende kunder, der kan streame hele TV2.

Seertallene er i den forbindelse ikke voldsomme.

Der var – sidste år i uge 40 flotte 1.088.000 seere der så “Den store Bagedyst”, mens der var 796.000 “VMD – afgørelsen”.

Kantar Gallup der står bag sidste års tal, påstår at tallene er konsoliderede, hvilket betyder at der er mindre afstand ned til sidste uges tal, her i år.

Der mangler dog fortsat op imod 150.000 seere til de mest populære formater.

Gik man lidt i detaljen, er tallet formodentligt højere, da konsolideringen sidste år, ikke havde en nær så stor andel af streaming.

Kigger vi slutteligt på fordelingen mellem DR og TV2, har TV2 – det meste af 2022 – haft mere end 50 procent af seernes opmærksomhed.

Læs også  Alt bliver nyt i X Factor 2022

Sådan var det også i sidste uge hvor TV2 havde 50,4 procent af seerne, mens DR havde 28,9 procent.

Sidste år havde DR i uge 40 hele 32,2 procent af seernes interesse, mens TV2 havde 49,3 procent.

Der er altså sket en del siden sidste år.

TV2 er blevet væsentligt mere populær og DR er blevet væsentligt mindre populær