NYC NAB rykker

Nu hvor der reelt ingen nyheder kom på hverken NAB 2022 eller IBC 2022, har enkelte sikkert undret sig over om de først kommer i 2023.

Det ser ikke ud til at være tilfældet.

NAB NYC, der er en slags “mini NAB”, har netop lukket op for en række nyheder, der – rent faktisk – er potentielt relevante nyheder.

Konkret er Panasonic nu på vej med et såkaldt “4K-PL mount studio camera”, der er kort for at studie kameraer, og dermed OB kameraerne er på vej mod S35.

Om end ikke for andet end fordi det er muligt at begynde at arbejde med væsentligt kortere dybdeskarphed, og væsentligt mere lysfølsomme kameraer.

Det siger jo sig selv at et S35mm kamera, er endog voldsomt meget mere lysfølsomt end et B4 mount kamera.

Uden at være helt sikker, er det mindst/cirka 4 gange så lysfølsomt, eller – mindst – 4 blænder hurtigere, alene på grund af den større CMOS, kameraet er udstyret med.

Om det så er til fældet finde vi ud af når Panasonics kommende AK-PLV100GJ  kommer på hylderne.

Detaljen er nemlig at kameraet – reelt – kun er under udvikling. ( vi har netop fået at vide at der vil være et par demo kameraer hos Panasonic DK allerede i oktober. Det gælder også deres kommende 4K PTZ nyhed, AW-UE160 der er udstyret med et Optical low-pass filter der skulle være bedre til at håndtere moiré  )

Læs også  Stor dag for RED idag

Men at producenten sikkert har en plan.

Hvis du gik og troede at du stadig kan finde en 19-90 brugt har du svaret her – nu bliver det rigtigt svært – her på et AK-PLV100

En plan der inkluderer “udlån” af bunker af AK-PLV100GJ kamera hoveder ved en nært forestående global begivenhed.

Et gæt er noget OL eller VM denne vinter.

Igen.

Der er er intet officielt ude om vores gætterier.

Så måske vi tager helt fejl.

Tilbage til nyheden, er der virkeligt tale om en udvikling af TV markedet.

CMOS er pludselig en 35mm 5.7K MOS, der – gætter vi på – bliver nedsamplet til 4K DCI som Panasonic tidligere har gjort det med deres lille EVA-1 kamera.

Der er som pointeret nu PL mount på kameraet, der derfor mangler en Boks optik, hvilket vi kommer ind på lige om snart.

Nyheden er et SMPTE ST 2110 og dermed et KAIROS IT/IP platforms kamera.

Så meget at det rent faktisk bliver muligt at styre over IP, og dermed uden CCU, da der er tale om rent IP fra nu af.

Andre Meterian, director of professional video systems for Panasonic Connect Europe, mener dog fortsat at det er en god ide med en CCU.

Han siger:

 -The AK-PLV100GJ brings an innovative combination of the features and capabilities of a studio camera, while seamlessly integrating with the AK-UCU600 or AK-HCU250 for systemised camera control and cinematic quality, starter han og fortsætter.

Læs også  Blackmagic Design nyt idag

 -Moving forward, we will continue to enhance live video broadcasting of music and sporting events with innovative solutions for on-site production, including IP-based studio cameras for advanced production and flexible system construction, slutter han.

Er du til SDI, er det fortsat muligt at producere i 12G-SDI, igen direkte fra kamera hovedet, hvilket begynder at ligne en trend, det der med at “synes” at du bare mangler en kamera hovede, før du kan broadcaste.

Som du kan læse her, er AK-PLV100 et 35mm “Cinelive” Studio Camera, der er endog meget inspireret af VariCam.

Derfor kan nyheden da også arbejde i V-Log og med dual native ISO, selv om at der er tale om et studie/OB kamera.

Der er i første omgang ingen indbygget slow, da det er et 24p/25p/30/60p “World” kamera, der – på et senere tidspunkt kan “streame” SMPTE ST2110 direkte fra kameraet, over fiber.

Og så er det jo sikkert at du tænker.

jamen hvad med glas.

Her er du igen heldig.

Fujifilm har netop løftet sløret for deres nye Fujinon HZK25-1000mm F2.8-F5.0 PL Mount Box Lens, der – som du har gættet det er Fujifilm’s svar på Canons 50-1000 og – vel sagtens – kommende boks version, der ligeledes er på vej mod de ( mindst ) 1000mm på et s35mm kamera.

Læs også  Vice TV dropper fysisk MCR

I tilfældet med HZK25-1000, er der – igen – tale om et PL mount kamera, der dermed både kan bruges på det kommende Panasonic AK-PLV100(GJ) eller – som her på billederne – med Venice, eller – og her bliver det pludselig spændende – til multi kamera produktioner på Amira, som NFL blandt andet har en bunke af.

Der er ikke meget ude om den kommende nyhed fra Fujifilm, ud oevr at den først kommer på hylderne til foråret 2023.

Altså – før – NAB 2023, hvilket ser ud til at understrege at producenter af hardware ikke længere vurderer hverken NAB eller IBC som steder deres nyheder skal lanceres.

Det eneste der er kendt om den kommende 1000mm f2,8-f5 PL mount zoom, er at det er en 25-1000mm zoom, der kan “expandes” med en faktor 1.5x til 37.5-1500 mm.

Potentielt “lidt nok” til at det er muligt at bruge “forlængeren” i enkelte situationer uden at det går “for meget” ud over billedkvaliteten.

Ramp er ved 465mm.

Optikken er en F2.8 zoom frem til 465mm, hvorefter den (?) lineært ramper op til F5.0 ved 1000mm.

Det skulle være muligt at læse mere om den kommende nyhed her og her.