Inter BEE nyt

Det er som altid særdeles svært at gennemskue hvad der er nyt på Inter BEE, der bliver afholdt i disse dage.

Som eksempel er der et ny serie primes fra Atlas Lens Co.

Serien, der hedder Atlas Mercury Series, er – måske – til at få fat i, men bliver – i princippet – først muligt at få fingre fra marts næste år.

Igen.

Flere produktioner har optaget på enten en eller flere demo-glas.

Og selv om at det ikke kan overraske, er resultatet endog særdeles heldigt.

Tilbage på Inter BEE, har Atomos enten netop vist deres nye “Redesign” af deres Shogun serie frem, der nu hedder “Connect”, suppleret med et Black ( friday/november etc ) tilbud, der betyder at interesserede – for tiden – kan få fingre i nyheden for 999 dollars, mod normalt 1299.

Igen.

Forsiden er en 2000Nits skærm – bagsiden er i princippet blevet opdateret endnu mere

Som vi forstår det, er Connect end ikke på markedet endnu, og selv om at den er på tilbud, kan du altså ikke købe nyheden.

En nyhed, der – endelig – får smidt alle de mange BNC stik, til fordel for noget der ligner et hit af et design.

Nu er der 8K SDI eller 8K HDMI ind og ud.

Der er RJ45 og ikke meget andet.

Specs er i samme omgang pænt interessante.

Det er nu en 2000nits 7 tommer, der er født til HDR monitorering eller/og RAW optagelse.

SSD’er kan – cirka – kun håndtere ukomprimeret SDI RAW ind i op til 6K30P, så det er hvad du kan.

Med mindre at du vil optage lidt pakket.

Så er 8K120P ikke et problem.

Nyheden kan optage i Apple ProRes RAW, Apple ProRes, Avid DNxHD/HR, og HEVC (H.265).

Men – aldrig (?) – RedRAW, eller Arri ditto.

Spørgsmålet er om Sony, Arri og RED – på et senere tidspunkt – tilbyder at det bliver muligt at installere deres software på nyheden.

Indtil videre er det – næsten – kun muligt på SmallHD’s monitorer, der – forresten – også er på tilbud ( dog kun i USA ) i disse dage ( under 2K dollars for en cine7 med RED/Arri/Venice software )

Læs videre om Connect her.

En anden nyhed er ny – lynhurtig – lagerplads fra Nextorage, der viser deres B1 Pro og B1 SE CFexpress Type B kort frem på Inter BEE.

De er helt nye, og dermed – må man formode – nyeste generation af CFexpress Type B kort.

Læs også  Apple viser vejen til 8K
De er lynhurtige de nye kort fra Nextorage – bemærk at de billige kort skriver voldsomt meget langsommere end Pro versionen

Og her er der også sket lidt.

De nye kort kan nemlig optage i omegnen af 2GB i sekundet, konkret 1950 MB/s skrive eller 1100 MB/s skrive for “amatør kortet”.

Nyhederne der hedder VPG400, kommer i alt fra 165GB til 13330GB, hvilket – som altid – ikke er nok.

Men pænt meget.

Nextorage, der ellers laver “SSDmini’er” til Atomos, til deres AtomX ( i 500GB og i 1TB versioner ) tager nu skridtet videre og kaster sig ud i egen kort produktion.

Og nu hvor det er CFexpress Type B kort, har du gættet det.

Det er allerede et hit før kortene er på markedet.

Folk der arbejder på Canon EOS R3/R5/R5C eller et Nikon Z9, kan i hvert fald glæde sig til nu – problemfrit – at kunne optage i op til 8K (der på topmodellerne stadig kun er 30P), uden at miste data under optagelsene.

VPG400 kortene, der reelt efterlever VPG400 standarden, hedder dette, fordi de – indtil de bliver fyldt op – kan holde en skrive hastighed på 1800MB/s, uden at gå ned.

Bedst af alt skulle priserne være – i omegnen af – realistiske.

Kortene der kommer engang til december, starter ved ( Pro versionerne ) 200 dollars for 165GB, 400 dollars for 330GB og 1600 dollars for 1330GB.

B1 SE kosterne koster i omegnen af det halve, men bliver så heller ikke større end 256GB.

Du kan læse mere om Nextorage her.

Inter BEE byder også på en anden “first look”.

Fujifilm Fujinon 25-1000mm Box zoom, er nemlig ved at være færdig og er derfor med på udstillingen.

Billedet her er også “fake”. Vi gætter på at der snart kommer billeder af dyret op på deres Insta eller Facebook sider

Dermed kan alle der har mod på at bruge et par millioner kroner på en 25-1000mm F2.8-5.0 PL box zoom, sagtens hoppe på en flyver, og måske at se dette monster på udstillingen omme i Japan.

Andre må vente til “launch”, der er sat til “2023”, hvilket – formodentligt – betyder at det bliver muligt for store broadcastere der er friske på at overgå til at skyde FF eller S35, at investere i en bunke idag, og få dem leveret i foråret.

Forudsat at de køber nok.

HZK25-1000, der er navnet, er i den forbindelse en rigtigt spændende nyhed.

Der er nemlig tale om en 25 til 1000 mm full frame optik, med det forbehold at det rent faktisk er i S35, der kan “expandes” til Full Frame.

Dette via den indbygget 1,5X expander, der – dermed – giver en endnu vildere 37,5-1500mm Full Frame zoom.

Læs også  Super Bowl LIII bliver mest 4K og lidt 8K

Optisk betyder det at der er tale om verdens længste FF zoom.

Altså indtil Canon beslutter sig for at være med i det ræs.

Bagenden er PL mount, da fremtiden 8K kameraer ser ud til at ende med PL mount.

Og med et nærmest marginalt ramp fra f2,8 til f5 ( der bliver 1,5 gange mørkere som FF ) er det forresten også en af de mest lysfølsomme.

Til sammenligning er Canon’s Cine-Servo 50-1000mm en T5.0-8.9 zoom, der stadig kun kan håndtere S35.

Slutteligt ser det ud til at Fuji netop har vist deres Premista19-45mm T2.9 frem.

Premista 19-45mm FF er i princippet ude. Det er bare først nu at det er muligt at købe den for +50K dollars ( 60K med zoom )

Denne – ultra high end – zoom, har ( vist nok ) været et rygte, og er måske blevet vist frem i ufærdige versioner.

Nu er den her.

Dem kan du læse mere om Premista her.

Er du til andet herligt glas, er Atlas Lens Co. som pointeret på vej med deres Mercury 1.5x Anamorphic Lens serie.

Og selv om at disse også er blevet vist frem sådan lidt hist og her, er det altså først her i Inter BEE at de “færdige” versioner bliver vist frem.

Som altid med det forbehold at det kun er nogle af disse primes du kan bestille nu.

Konkret bliver det først muligt at bestille den lange engang næste år.

Atlas har stor succes med deres relativt billige primes – deres nye 1,5X ana glas koster 10K dollars stykket og kommer i 23

Hvad er det så Atlas Lens Co. er på vej med.

Jo, det er såmænd en serie af 1.5x anamorfiske glas, der koster 10K dollars stykket.

Og hvis du vil eje dem, koster de 3K dollars i depositum, og 7 til, når dit sæt er klart.

Vi gætter på at kunder der køber det hele er prioriteret.

Til gengæld, er der ikke rigtigt noget der ikke ser ud til at være lykkedes for Atlas Lens Co. i denne omgang.

Hele serien er T2.2 eller T2.3 og kommer som:

36mm T2.2

42mm T2.2

54mm

72mm T2.3

95mm T??

Der kommer en længere ( endnu længere ) prime senere.

Og i første omgang kan du kun “bestille” deres 36mm, 42mm og deres 72mm, der kommer “engang i 2023”, hvor der som pointeret også kommer en ny og længere brændvidde.

Sony er også på Inter BEE.

Vi har auto oversat Sonys Inter Bee nyheder og er pænt sikre på at de er på vej med hardware til remote produktion og lidt til

De har taget deres “Creators Cloud” koncept med, der nu er suppleret med ny hardware.

Vi gætter på at “Creators Cloud” konceptet er – noget i omegnen – af deres ( stadig ikke eksisterende ) “remote produktions hardware”, der længe – også her i landet – er blevet brugt til netop remote produktion.

Læs også  Fujinon viser lækkerierne frem

Vi har Google oversat deres nyheder fra messen, der lover ny og smartere “cloud-teknologi” og “tjenester”, der i “Creators Cloud” regi tilbyder løsninger til alt fra små producenter til enterprise løsninger.

Blandt nyhederne der er “planlagt” er “M2 Live” et “cloud-relæsystem” ( google ??) og “A2 Produktion”, der ( kunne være ) deres oprindelige Remote produktions løsning, der nu er/bliver formelt færdigudviklet.

Det hele suppleres allerede fra ( senere ?) op med “Networked Live” løsningen der er “On-premise cloud-liveproduktions hardware”, der i følge producenten er “næste generations fjernproduktion” over netværk”.

Hardwaren hedder “MLS-X1”, der end ikke bliver beskrevet.

Slutteligt har Ikegami kastet sig ind i Virtual og Remote Production.

Derfor er de taget til Makuhari Messe Convention Centeret i Chiba City for at vise deres”R2 Real Remote production system” frem.

Systemet der – inkluderer – et Ikegami UHL-43 ( UHD kamera ) der er monteret på en seks akset robot arm, der er monteret på en motoriseret pedestal, kan i følge producenten programmes til alt fra kamera ture til at ( for eksempel ) bruges i 4 studie hjørner, og for programmeres til at fungere i alle studier, helt uden at der skal være en fotograf i studiet.

Ikegami har udviklet software der kan styre den her arm og kameraet remote

Der kan arbejdes i højder fra 40 centimeter ( til specielt lave studieværter, eller sjove ture ind i studiet nedefra ) til op i 2.35 meter, til flyvetude ind i studiet.

Ikegami har også deres UHK-X700 og UHK-X750 IP UHD HDR HFR kameraer med.

De er i princippet ikke nye.

Igen.

Et gæt er at producenten hele tiden udvikler på disse ( meget nye ) kameraers features, hvorfor IP delen sagtens kunne tænkes at være relevant.

Der er slutteligt et par produkter målrettet til det japanske marked.

Herunder IMR-200 IP Media Gateway og UHSM-120120 router, samt et “kompakt control panel” til MuPS-5000, der er en UHD/HD billedmikser, der ( vist nok ) kun er blevet solgt på det japanske marked.

Ikegami ser ydermere også ud til at have produceret en “standalone fil baseret (NLE ?) redigerings system til remote workflow.

Dette er udviklet sammen med Avid og Harmonic, der ( måske ) kunne tænkes at blive solgt globalt af enten alle eller enkelte af de medvirkende virksomheder.

Du kan læse mere om Ikegami her.

Herunder lidt videoer om nyhederne

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.