Vi streamer som gale

Som det ser ud idag i følge Deloitte, har 81 procent af alle “skandinavere” adgang til mindst en streamtjeneste.

Et tal der er vokset fra 68 procent sidste år.

Og selv om at en god del af det indhold der indtages som SVoD, er der fortsat en masse tidsforskudt TV kiggeri.

Det er også er kendt som “flow TV streaming”.

Streamerne ved det, ganske som broadcasterne også gør det.

Det er derfor at størrelser som HBO ( nu HBO Max ) løbende “rebrander” sig selv, ganske som andre også løbende opdaterer både deres look og indhold.

Ganske morsomt er HBO Max vokset efter de har skiftet navn, og voldsomt meget større i “Skandinavien”, end de er her i landet.

HBO er nemlig oppe på at have en penetration ( målt på kunder ) på 37 procent, mod 25 procent året før.

Som tidigere er Netflix dog fortsat kongen, med 59 procent af alle streamkunder, som deres.

En masse AVoD som Pluto og Viafree, truer dog ude i horisonten.

Naturligvis suppleret med Netflix eget – kommende -AVoD tiltag, der netop er åbnet i England. ( i disse dage ).

27 procent af streamkunderne har allerede valgt at have adgang til en eller flere AVoD tjenester, så det er altså en størrelse der er kommet for at blive.

Læs også  Serie produktionen der blev væk

De største Flot TV streamere, TV2 her i landet og TV2 i Norge, sidder begge på 35 procent i Norge og 42 procent af kunderne her i landet, mens C More har fået fat i 31 procent af den brede befolkning i Sverige.

Og mens både TV2 i Norge og Danmark til byder en “platform” tilbyder C More – stadig – både en pakke TV kanaler og en “platform”.

Skandinavien er blandt de største forbrugere af SVoD

Nærmest som kabel TV distributørerne gør det.

DR har – i følge Deloitte – svaret igen på den udvikling ved at fyre 70 ansatte( der blev til 50 efter lidt roderi med en masse menneskers professionelle liv, for at bruge de udgifter den løn var, til fremtidige digitale sats.

Det hele er til at læse i en ny analyse, der ydermere kan løfte sløret for at mere end 31 procent af hele befolkningen i hele Skandinavien, nu streamer en film eller en serie, hver dag.

Mens bare 19 procent ser et TV format “on-demand” ( altså tidsforskudt eller som flow streaming, red. ).

Til sammenligning er der nu kun 22 procent af dem Deloitte har talt med ( der er et repræsentativt antal ) der har set flow TV “idag”.

Som flere sikkert kan huske, eksploderede det hele lidt under Covid-19, hvor TV såmænd også begyndte at hitte igen.

Læs også  Medieudviklingen 2021 er ude

Det gør det ikke længere.

Mens streaming ser ud til at blive stadig mere populær. Ogås uden for de tidligere “snævre” ( tit unge ) brugergrupper.

Antallet af streamtjenester i de enkelte husstande, er derfor også vokset.

Tilbage i 2021 havde den enkelte husstand i Skandinavien typisk adgang til 2,9 tjenester i Danmark og i Norge.

Det antal er nu vokset til 3,2 tjenester, hvilket måske ikke lyder af mange.

Igen.

Der er mere end 2,5 millioner husstande her i landet.

Så når de – hver især – køber adgang til 0,3 flere tjenester, er det jo i omengen af 825.000 nye streamkunder.

Kabel TV, der som bekendt svarede igen ved at etablere egne “platforme”, hvor det er muligt både at abonnere på TV pakker og streamtjenester, er nu oppe på at dække omkring 50 procent af husstandende i Skandinavien.

Uden at være helt sikkert, er det da vist et heftigt drop i antallet af husstande der har adgang til kabel TV, mod at dem der er tilbage nu også supplerer med stream løsninger.

Tilbage under Corona, kom TV så ellers “tilbage”.

Folk vendte tilbage til skærmen, og blev der.

Noget der så ellers har bølget op og ned.

Tallene i disse uger er dog pæne. 

Sidste uges mest sete format, “Vild med dans – afgørelsen”, havde således 804.000 seere, mens “Den Store Bagedyst” i samme uge, sidste år, havde 1.125.000 seere.

Læs også  Politikerne vil sælge Channel 4

Den Store Bagedyst ( “En blomstrende semifinale”  ) har til sammenligning 634.000 seere, eller 491.000 færre seere.

Igen.

Lineært TV er “tilbage”, i følge Deloitte analysen.

Se selv på grafen herunder.

Som det fremgår er der fortsat en del der ser TV – de ældre er dog også begyndt at streame

Ellers er udviklingen ikke overraskende at stadig flere dropper kabel TV.

Stadig flere hopper på stadig flere streamtjenester.

Og selv om at markedet nu er ved at være mættet, suppleret med at der formodentligt ikke kommer flere “store” streamere til Skandinavien, nu hvor Sky/Showtime har gjort deres entre, kan der vist ingen tvivl herske om at flow TV vil fortsætte med at “tabe kunder”, mens streaming bare vokser og vokser.

Alt sammen noget du kan læse meget mere om in den fine Deloitte du kan finde i sin fulde længde her.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.