I en tid med få og kedelige farver

Nu hvor de fleste sikkert har bemærket at enkelte produktioner er – voldsomt meget mere – visuelt spændende end andre, er der sikkert endnu flere der har spurgt sig selv om hvad det er der gør de spændende produktioner netop så spændende.

Produktioner som – for eksempel – Steven Spielberg’s “West Side Story”, eller “Euphoria”.

Jo, ser du, det er faktisk ret banalt.

De har hyret de bedste “colourister”, til at få den enkelte produktion endnu et niveau op.

Noget både “West Side Story”, og “Euphoria”, nu kan notere sig for at de netop har vundet priser for.

Priserne, der blev uddelt ved “The 2022 FilmLight Colour Award Show”, gik således – blandt andet – til colouristen på Steven Spielberg’s West Side Story der fik prisen for bedste “farver” på tværs af TV film og reklamer ( TVC).

Ud over colouristen på “West Side Story”, kunne kollegaen på HBO’s “Euphoria” også løbe hjem med en pris.

Vi har naturligvis fundet et par promoer for disse serier, der – ydermere – også ser ud til at have mere på hjertet end blot at underholde.

Der er altid blevet eksperimenteret med farver på film og i TV serier – “Rogue” herover gjorde det ret godt – billedet i toppen er fra “Utopia”

Planen med priserne i år, var – mest – at anerkende at colourists arbejdet på alt fra low budget spillefilm, til ultra high end ditto, altid bliver bedre efter at en colourists har kigget forbi.

Læs også  Et par nye Sony grading monitors

Derfor er det nok ikke helt forkert at ønske Michael Hatzer fra Picture Shop tillykke for hans arbejde på “West Side Story”, som Spielberg og DoP Janusz Kaminski, åbenbart havde helt konkrete visuelle ideer med.

Filmen skulle være “gritty” i et “New York landscape that embraced images of desaturated desolation to bursts of vibrant Technicolor intensity”.

Filmen er optaget i 35mm og scannet ind i 4K, og havde derefter fået den helt rigtige behandling i efterarbejdet, i følge juryen, der valgte denne vinder.

Bedste TV serie, endte med at blive “Euphoria”, eller rettere sæson 2 af serien, som Tom Poole på Company 3, har graded for HBO.

Historien skulle være at Poole tidligt blev introduceret til ideerne i sæson 2, som han tog til sig efter lidt snak med serien A foto, (director of photography) Marcel Rév og creator/instruktør Sam Levinson.

Sæson2’s look blev opnået ved at forlade digitale optagelser, og skyde på Vision 3 500T i stedet.

Disse to oplagte vindere, var dog ikke de eneste der vandt for deres “visuelle kommunikation”.

Wade Odlum der har lavet en 6,20 minutters reklamefilm for Toronto’s Royal Ontario Museum, ( udstilling ) “Immortal”, vandt for bedste TVC; mens Ana Escorse hos Studio Feather har tryllet med Rachel Reis’ “Lovezinho”.

Slutteligt vandt Aljoscha Hoffmann, den nye “The spotlight award”, der er tiltænkt dem der knokler på lav-budget film og får dem til at skinne, til trods.

Læs også  Mere ræs på Viaplay

Denne pris gik til “Dear Mr. Führer” fra CinePostproduction.

2022 jury president, Ben Davis sagde ved uddelingen:

 -The role of the colourist has changed dramatically from when I first started in the industry, startede han og fortsatte.

 -When I go in the DI suite now, the level of control is enormous. I really enjoy the collaboration with the colourist, so it has been a great pleasure to have the opportunity to review material that I would not normally get to see. Both the craft and variety of the work submitted has been fantastic, and I send my congratulations to all the 2022 winners and nominees, slutter han.

Du kan læse mere om størrelsen her.
Herunder et par af vinderne

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.