Forsiden > Produktion > 2018 bliver kun lidt dyrere

2018 bliver kun lidt dyrere

Forbrugerne bemærker det næsten ikke

mandag 4. december 2017, af Tom Dissing

Året er ved at gå på held.
Og det betyder som bekendt at dagene snart bliver længere igen, ganske som at det bliver en smule dyrere for dem der ser distrubueret TV.
Desværre er det reelt ikke muligt at se TV på andre måder, hvorfor vi alle kommer til at betale lidt mere næste år.
Tager vi grundafgiften, betaler alle jo først og fremmest medielicens.
Den stiger naturligvis også.
Hvor du i 2017 betalte 2492 kroner, skal du i 2018 betale 2527.
Altså voldsomme 35 kroner mere.
Ikke voldsomt, men en stigning.
Sådan er det ikke hos BoxerTV.
Der stiger prisen med heftige 240 kroner.
Til gengæld kan kunder der ender med at betale 519 kroner om måneden eller 6228 kroner om året, glæde sig over at hele tre kanaler bliver til HD kanaler.
Visuelt orienterede kanaler som TV2 News, dk4 og Kanal 4 bliver nemlig til HD kanaler i 2018, hvilket får antallet af HD hos Boxer op på 26 TV kanaler.
Kunder hos Boxer TV ender dermed med at betale 8755 kroner om året for se TV leveret derfra.
Yousee, der de sidste par år, har blødt kabel TV kunder, var allerede ude med deres prisstinger tilbage i september.
Her er prisstigninger reelt den samme, da nogle pakker kun stiger 10 kroner om måneden. Altså 120 kroner om året, mens andre stiger det dobbelte, altså 240 kroner.
Vi formoder at den dyreste pakke hos YouSee ryger op på 579 kroner om måneden, hvilket betyder at det koster 9475 kroner om året at se TV med YouSee, da du jo betaler medielicens.
Kunder hos Stofa kan i realiteten se frem til absolut identiske prisstigninger.
Konkret 10, 15 og 20 kroner om måneden.
Dermed stiger den store pakke til 6828 om året i 2018.
Og da du jo skal betale medielicens for at kunne kigge med, stiger den årlige udgift til 9355 kroner, hvilket er svært at se som andet end “identisk” med den pris du finder hos landets største udbyder.
Som altid er distributørerne totalt uskyldige og sender blot prisstigningerne videre, da “programselskaberne og rettighedshaverne” hele tiden hæver prisen.
Som Ole Fruekilde Madsen, der er administrende direktør for Stofa siger det:
-Så vi tjener ikke mere på pakkerne, slutter han.
Nærmest tværtom, da - for eksempel Stofa “har tilkøbt ekstra rettigheder”, der “placeres i de to største pakker”.
Kunder hos Stofa kan for fremtiden købe sig adgang til “Viasats filmarkiv”, der består af cirka 200 titler, samt “adgang til to underholdningsapps”.
Er du kunde hos Viasat koster det også op imod 10000 netto kroner at kigge med.
Totalpakken der er deres største stiger med 24 kroner om måneden, eller 288 kroner om året, til 7188 kroner om året, hvilket lige skal uppleres med Medielicens, der kravler årets udgift til Viasat op på 9715, hvilket dermed gør Viasat til den dyreste udbyder.
Et Viasat abo giver dog adgang til Viaplay, der koster 1188 kroner om året, hvilket - i princippet - betyder at denne pakke er billigere end både YouSee og Stofa, der ikke til byder en inkluderet streamtjeneste, der derfor skal tilkøbes, hvis relevant.
Waoo der jo også er en mulighed koster ( idag ) 599 kroner om måneden. Og selv om at de skulle ændre deres nuværende 8 forskellige pakker til 3, virker det sandsynligt at denne “størtste” pakke fortsætter til denne pris.
Og nu hvor alle distributører ser ud til at banke hovedet mod de magiske 600 kroner om måneden, kunne man forestille sig at også Waoo vælger at holde prisen under de 7200 kroner om året, 600 kroner om måneden jo ender med at blive til.
Igen.
Du bliver ikke venner med Waoo for under 9715 kroner om året, da du jo også må betale lidt medielicens.
Der er ingen udmeldinger fra distributørerne om deres forventede udvikling på dette marked.
Skulle YouSee være et billede på udviklingen, taber YouSee op imod 100.000 kunder om året, og har gjort det i et par år.
Det er pænt sikkert at andre distributører oplever en lignende udvikling, hvilket reelt betyder at penetrationen må være kraftigt dalende i øjeblikket.
Sidste tal i den forbindelse er at DR1 og TV2 nu er nede på noget der ligner 88-92 procent.
Et tal der løbende falder, hvilket må siges at være et potentielt heftigt problem for TV stationerne, der blot ser ud til at have hævet priserne.
Dog kun i følge distributørerne, der for nu snart 10. år påstår at de er meget uskyldige, og at det “bare” er TV stationerne der hæver priserne.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?