Forsiden > Ny teknik > Canon vil også

Canon vil også

Har netop sluppet XF400 & XF405

onsdag 13. september 2017, af Tom Dissing

Folk der leder efter VJ kameraer kunne overveje Canon.
De har netop sluppet to nye camcordere der har et par nye ting i sig, der potentielt kunne være relevant.
Det ene er at de nu er udstyret med en 1 tomme CMOS, hvilket giver dem en væsentligt kortere DOF, eller dybdeskarphed, i forhold til andre “små VJ” kameraer, ganske som at det giver et - såkaldt - mere cinematisk look.
Bevares.
De to nyheder er ikke tænkt “cinematiske”, og er formodentligt målrettet konsumere.
Det skal dog ikke hindre professionelle i at tjekke dem ud, da den anden nyhed er netop så spændende at de måske er et tjek værd.
Ud over at være bitte små, er XF400 og XF405 end på ( alle ?) området, med en enkelt undtagelse.
Der er SDI ud af den store, modsat den lille der “kun” har HDMI ud.
Nå tilbage til nyheden.
Begge er udstyret med Canons Dual sensor system, der giver mulighed for at tracke fokus så - relativt - præcist at det rent faktisk virker.
Det er ydermere vampet en del op, da CMOS nu er oppe på den omtalte tomme, hvilket kræver en del mere af husene.
XF400 & XF405 er med andre ord begge lidt klogere i computeren end forgængerne.
Noget der også gør sig gældende på optagedelen.
Begge kan nu optage i pænt heftige 150Mbit/s, hvilket - grundliggende - er identisk med det der findes i et C200, hvilket - lidt - ligner en billig adgang til et sådan, uden de features professionelle kræver.
Så skal der Vjes i 4K 50P, er XF400 & XF405 altså en potentiel overvejelse.
Også for professionelle.
Den større CMOS har dog et par mindre heldige resultater.
Den optiske zoom er nu nede på X15 gange, hvilket ikke er meget for et af de her konsum kameraer det plejer at kunne zoome herfra til Rhodos, før den digitale zoom tager over.
Det er ikke tilfældet med disse nyheder.
Omvent er der tale om en ( når den er bredest ) 25.5mm optik ( omregnet til FF ) der ikke er vildt langsom men som omvendt skifter blænde når der zoomes.
Det er nemlig en f/2.8-4.5 optik, ganske som deres nu meget gamle presse optikker, der havde problemer med at holde vægten under et kilo for en 28-80mm, hvorfor Canon snød lidt.
Det gør det åbenbart igen.
Omvendt er en f/2.8 25mmm såmænd pænt heldig.
Der findes en X0,8 fortsats, der vår optikken ned på 20mm ( omregnet til FF ), hvilket nærmest gør dette kamera brugbar i crowd sammenhænge.
Den sidste nyhed Canon slap igår er deres nye og pænt heldige DP-V2411, der er endnu en reference monitor til 4K og HDR arbejde.
Prisen er nu nede på 20.000 dollar for en monitor der kommer til december.
Som altid ikke den billigste at få fingre i, men potentielt en On Set arbejdshest, der blandt sine features tilbyder Electro-Optical Transfer Functions (EOTF), hvilket kan oversættes til dyb forståelse af “LUTs”, som Hybrid Log-Gamma ( HLG ), ganske som at den kan håndtere og vise HDR.
Der er support for Perceptual Quantizer (PQ), så det er muligt at se før og efter når der arbejdes med forskellige “HDR standarder”, der kan holdes op over for hinanden.
Der er naturligvis direkte og native support for Canon’s egne LOGs, og gad vide om det ikke er muligt at importere LOGs så det er muligt at se det færdige output fra et Venice eller et Alexa.
Slutteligt er der en række shooting assist functions herunder en waveform monitor, der kan vise og håndtere HDR.
Prisen på XF405, XF400 ender forresten på 3499 og 2999 dollars, og det ser ud til at de delvist kan styres via RCP, hvis relevant.
Vi har ikke de danske priser.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?