Forsiden > News > Seerne skred i uge 14

Seerne skred i uge 14

Året i seere - det er meget simpelt

tirsdag 5. december 2017, af Tom Dissing

Nu havde vi ellers vænnet os til at der stort set ingen seere er til hverken de største successer på DR1 eller på TV2.
Og så brager TV2 ellers igennem, i sidste weekend, med håndbold og jule eventyr.
Så meget at selv DRs “Den Store Badedyst” kunne følge med, og rent faktisk endte med at blive sidste uges mest sete format, med 1.151.000 seere.
Det var dog TV2 der tog kronen.
Deres “Tinkas Jule eventyr” løb med 1.096.000 seere søndag, og med 1.035.000 seere lørdag.
Selv premieren gjorde det fint med 926.000 seere i fredags.
De mange programmer med mere end, eller lige omkring en million seere, fortsatte dog i sidste weekend.
TV2 sendte nemlig også “Håndbold: VM - Japan-Danmark” og da den kamp løb med 1.046.000 seere, var det altså endnu et million+ program.
“Håndbold: VM - Danmark-Montenegro”, der blev sendt lørdag, var næsten lige så populært.
Her var der 941.000 seere der kiggede med.
Og derfor troede vi faktisk at netop denne uge var årets bedste.
Der er nemlig - som om - at der ikke har været en eneste uge med så mange seere.
Det er bare slet ikke tilfældet.
Årets første 13 uger, havde de 5-6 mest sete programmer nemlig ligeså mange, eller måske endda flere seere.
Og så i uge 14.
Stoppede festen totalt.
Pludselig var der formater der manglede op imod en million seere, og frem til i uge 48 havde - stort set - alle programmer mindre end den herlige million seere.
Det store spørgsmål er derfor om uge 14 - kort og godt - fik alle seere til at droppe TV, og blive væk.
Eller om der var super tilbud på både Netflix og HBO abo.
Det er svært at sige.
Der er dog et par klare indikationer på hvad der kunne have spillet en rolle.
“X Factor” og “Historien om Danmark” havde i uge 13 begge væsentligt mere end en million seere.
Og da de formater var væk ugen efter, må de have spillet en rolle.
“Vores Vejr” ser ud til at have været en del af den succes, men kunne ikke holde folk til skærmen, bedst under streget af at dette format i uge 13 havde 1.223 millioner seere, og i uge 14 droppede til 701.000 seere.
TV2 gjorde det også fint i årets første kvartal.
Tilbage i uge 10 havde Badehotellet 1.517 millioner seere.
Den fest stoppede ugen efter, med 859.000 seere.
Et drop på 658.000 seere.
Næsten lige så voldsomt som “Vores Vejr”, der ugen før dropper 522.000 seere, på en enkelt uge.
Det er med andre ord den gode TV tid vi er på vej ind i.
Formater der kan trække mere end en million seere hen til skærmen, bliver sendt i disse måneder, og - hvis teorien er korrekt - dropper halvdøde efter første kvartal, hvor TV stationerne ser ud til at have glemt at have noget som helst parat, når de ekstremt populære formater er “kørt færdigt”.
Det er med andre ord tæt på at se ud til at DR og TV2 selv er skyld i brutale nedgange på 5-700.000 seere, på en enkelt uge.
Seere, der - måske - kommer igen her i uge 48.
Men som altså har været væk i 34 uger, fordi TV stationerne ikke fik fat i seerne i 14/15 stykker, hvor der pludselig,
De fem mest sete programmer i uge 12 havde tilsammen 5.286.000 seere ( de populære formater var næsten færdige )
De fem mest sete programmer i uge 13 havde tilsammen 6.299.000 seere ( et par finaler )

De fem mest sete programmer i uge 14 havde tilsammen 4.182.000 seere ( ugen efter - ingen nye formater )

De fem mest sete programmer i uge 14 havde tilsammen 3.185.000 seere( seernes reaktion på ingen nye formater )
Lidt firkantet sat op, ser det ud til at tabet af seere, efter at det gik op for “seerne” at der ikke kom noget nyt, ligner et tab på 3.114.000 alene på de fem mest populære placeringer på Kantar Gallups Top tyve over de mest sete programmer.
Og selv om at man kunne håbe på at resten af året, og de første 13 uger af 2018 får lige så mange til at kigge med, ligner det en tendens.
Broadcasterne har besluttet at de første 13 uger af året, er gode til at få seerne til at kigge med.
Derefter er 34 ugers pause.
Og i 48 kører bussen igen.
Et forsigtigt bud herfra er, at det ikke længere er nok til at få seerne til at komme tilbage.
Det havde være på sin plads med stærke formater i foråret, der enten kan holde på seerne, eller tilbyde dem netop så meget “nyt”, at de - i det mindste kunne tænkes at overveje at blive hængende.
Billederne er fra Kantar Gallups Top tyve uge 13 og 14, hvor det pænt tydeligt fremgår at seerne dropper TV, og finder på noget andet at lave.
Pænt præcist i uge 14.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?