Forsiden > News > TV sover videre i Sverige

TV sover videre i Sverige

Tallene er voldsomme

tirsdag 14. november 2017, af Tom Dissing

Som altid når der kommer nye tal fra Mediavision, i Sverige er det med at sidde ned når tallene skal læses.
Ellers er det ret let at tungt falde ned i stolen, og tænke noget i omegnen af hvorfor “TV” stadig sover deres tornerose søvn, mens medier som Netflix og Youtube og nu også Twitch, løber med alle fremtidige TV seere.
“TVs” håb om at de unge da nok skal komme tilbage “når de får nogle børn”, er jo for længst bevist ikke er tilfældet.
Så hvorfor er der så lidt fokus på hvad de unge kunne fristet til at se, hvis de overhovedet kan fristes til at se “TV”.
Nye tal fra Mediavision, viser således at 45 procent af svenskerne i alderen fra 15-74 år idag dagligt ser “webb-TV”, hvilket - cirka - dækker over “video på nettet” og dermed inkluderer “kattet på Facebook”.
Tallene skulle dog inkludere “en række indslag, og en del minutter.
Antallet af minutter er i den forbindelse mindre relevant, da “webb-TV” dækker over at brugerne sidder i situationer hvor de ikke “ser TV”, stadig oftere, hvilket altså spiser “TV tid” som aldrig før.
De unge 15-24 årige er oppe på over 60 procent.
Tallene er - efterhånden - ikke overraskende, og må formodes at være nærmest identiske her i landet.
Noget tyder dog på at udviklingen for alvor er ved at ændre sig.
Mediavision konstaterer således at det er det såkaldte “användargenererat” indhold, som vi oversætter til “bruger bestemt” indhold der er i vælten for tiden.
Amerikanska serier på Netflix og HBO Nordic, driver ikke længere “kun” brugerne over på deres platforme.
Forbruget af disse tjenester - formondentligt baseret netop på at brugerne “selv kan bestemme - er derfor “eksploderet”.
Youtube og Twitch, som vi - vist nok - ikke har her i landet, begynder dog også at spise forbrugernes tid, hvilket akkumuleret resulterer i at hele befolkningen ser stadig mindre “TV”.
Nye begreber som e-sport og “online spil”, er nu noget 55 procent af de 15-24 år “spiller eller ser på dagligt”.
Noget sker der dog i Sverige, hvilket vi må formodes at der også gøre her i landet.
SVT Play og TV4 Play, der begge er pænt store i Sverige, er nu “oppe på” ( læse nede på ) at det blot er 26 procent af “de unge” der bruger disse tjenester, dagligt.
En ny platform, der let kunne tænkes at “eksplodere” næste år, er i den forbindelse Apples TV, der i nyeste generation, ser ud til at tilbyde ( vi har lige talt ) 25 tjenester, der streamer video i alt fra 4K og helt ned til HD.
Der findes også tjenester der streamer i 720P, for eksempel DRs app, der ydermere ser ud til at mene at det er synd at vi forbrugere skal bruge alt for meget båndbredde på flotte billeder.
Apple er ved at “brænde” cirka 7 milliarder kroner af på serier, der - eksklusivt - ender på Apples TV næste år, hvilket - potentielt - kunne gøre Apple til ligeså stor en spiller som Amazon i 2018.
Og da det eneste sted “kunderne” kan hentes fra, er hvert eneste tiltag altså et problem for “TV”.
Mediavision konstaterer i den forbindelse at forbrugsmønstrene er ved at ændre sig.
i Q3 voksede “webb-TV” eksplosivt i Sverige.
Således brugte/så omkring 30 procent af de 55-74 årige “webb-TV” dagligt, hvilket er en heftig ( men ikke præciseret i tallene fra Mediavision ) vækst siden Q3 i 2016.
Forventningen er ikke overraskende at forbruges af web TV vokser.
En vurdering herfra er at størrelser som Apple - potentielt - kan flytte rigtigt mange forbrugere allerede fra tidligt i 2018, da de - efter sigende - skulle satse på “eksklusivt” indhold, der kun vil kunne opleves på deres platform.
Og så kan en millard dollars vel godt omskrives til at par hundrede timers TV serier, hvilket er det antal timer Apple - potentielt - kunne tænkes at komme til at stjæle fra “TV” næste år.
Marie Nilsson, VD på Mediavision, siger:
-De globala streamingtjänsternas starka ställning bland unga skapar förstås huvudvärk bland medieaktörer som endast är verksamma lokalt i Sverige eller kanske Skandinavien. Inte minst eftersom unga i så hög grad också lämnat traditionell tablå-TV. Konkurrensen har helt enkelt blivit betydligt tuffare för lokala medieaktörer och det gör det ännu svårare att locka unga. I förlängningen riskerar detta att försämra lokala mediers ställning. Då kan också deras intäkter komma att påverkas, oavsett om det rör sig om annons- eller betaltjänster. Men att det är svårt är inte samma sak som att det är omöjligt. Den goda nyheten är att den sammantagna konsumtionen av rörlig bild aldrig varit större. Alla nya tjänster och ett enormt utbud har drivit upp efterfrågan till helt nya nivåer, slutter hun.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?