Forsiden > News > YouSee gættede rigtigt

YouSee gættede rigtigt

Det handler om størrelserne på TV pakkerne

onsdag 6. september 2017, af Tom Dissing

Det må stå ret dårligt til i den del af hvor der tjenes penge på de såkaldte TV pakker.
Så dårligt at magasinet Penge i aften har afsat en god del af programmet til at “undersøge markedet”.
Om det så handler om hvor du kan få pakkerne billigst, eller om det handler om at stadig flere vælger de små eller “den mindste” pakke, finde du ud af lidt i ti.
Noget tyder dog på at YouSee gættede rigtigt, da de igår kunne fortælle at de nu vil tilbyde blandede pakker, hvor der - som eksempel - kun er få kanaler, og en eller flere streamtjenester, i stedet for de nu snart fortidige “store TV pakker”.
Pakker som forbrugerne åbenbart ikke er helt så friske på at investere i mere.
Fortidens +50 TV kanaler, er med andre ord ved at blive en fjern fortid, da stadig flere vælger netop disse “store” kanal pakker fra.
Julie Nygaard, ansvarlig for analysebureauet Wilkes medieafdeling, siger således til Penge:
-Vores prognoser viser, at den her udvikling vil fortsætte. Der vil fortsat være fremgang i andelen af folk, som nedskalerer deres pakkestørrelser og supplerer med streamingtjenester. Flere vil også komme dertil, hvor de helt opsiger tv-abonnementet, starer hun og bliver suppleret af Kristian Pitzner-Jørgensen, der er administrerende direktør hos Samlino.dk.
Han siger:
-Vi ser, at man kan spare op imod 2-3.000 kr. om året ved at lave en gennemgående undersøgelse af sine behov. Det er klart, at hvis man begynder at kigge på, at man kan nøjes med 15 eller 20 kanaler, så åbner der sig en helt anden verden af muligheder, slutter han.
YouSee, har som pointeret forleden allerede opdaget den tendens.
Hele 33,8 procent af deres kunder, er nu nede på den mindst mulige TV pakke.
Og da dette antal er vokset fra 24,6 procent i 2013, er der altså rigtigt mange, der selv vælger at skrue ned for antallet af kanaler.
YouSee har i den forbindelse stadig omkring en million TV kunder, hvorfor antallet i konkreter er oppe på at omkring 340.000 af YouSees kunder nu køber det mindst mulige produkt hos denne udbyder.
Antallet af streambrugere, er samtidigt vokset, eksplosivt.
I følge tal, vi ikke ved hvor Penge har fra, er antallet “af streamingbrugere steget fra 69 til 84 procent i løbet af det seneste år”, hvilekt er en god del over 1,6 millioner husstande, hvis antallet dække husstande.
Eller en god del over 4,6 millioner danskere, hvis tallet dækker over andelen af befolknigen.
Vurderingen er derfor at de penge den enkelte husstand sparer på at købe adgang til færre kanaler, bruges på blandt andet Netflix, der er stedet 30 procent i omsætning sammenlignet med året før, hvilket - pænt præcist - kan omskrives til at Netflix er vokset med cirka 30 procent.
Er det tilfældet kunne man god tro at der nu er ( cirka ) 1,3 millioner husstande der har adgang til denne tjeneste.
Analysebureauet Wilke, vurderer i den forbindelse at befolkningen allerede i 2019 “vil bruge mere tid på streaming end på traditionel TV”.
Det betyder dog ikke at TV pakkerne “skrottes”, i følge Julie Nygaard:
-Vi er vanedyr, og mange danskere er vant til at se TV på en bestemt måde. Især i den ældre del af befolkningen. Og vi kan se, at det er dem, som holder fast i den store TV pakke, slutter hun.
Et kig rundt på landets plejehjem fortæller dog - også - en anden historie, insisterer vi på, her på redaktionen.
Antallet af iPads der er foræret i julegave til forældre er idag så voldsom at der sikker er flere over 70 år på Facebook her i landet, end der er folk under.
Og de tilgår naturligvis via deres tablet, så børnene også lige kan sende dem en tekst, en mail eller bare ringe dem op via FaceTime.
Tilbage til markedet for TV pakker, så er det netop vanerne, bland de ældre der betyder at distributions forretningen fortsat lever og har det hæderligt.
Igen.
Hvis der bliver streamet mere i 2019, går der ikke langt før at rigtigt mange vil vurdere at de kan nøjes med streams og - måske - et par “gratis” PBS kanaler.
Evt suppleret op med hovedkanalen på TV2.
En udviklinge der vil betyde væsentligt lavere penetration for niche kanalerne, samt en gradvis udvanding af hovedkanalerne også.
Wilke har målt sig frem til at 1,4 millioner husstande “overvejer at ændre eller afmelde deres TV pakke”.
Vi erkender ikke helt at have fået fat i hvad det er Magasinet Penge vil undersøge, i den forbindelse.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?